Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33435
Title: الرضا عن التخصص وعلاقته بالتوافق الدراسي لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي "دراسة ميدانية ببعض ثانويات مدينة ورقلة
Authors: قوارح, محمد
عيايدية, شهيناز
الامام, مريم
Keywords: الرضا
التوافق رالدراسي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين الرضا عن التخصص والتوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي ببعض ثانويات مدينة ورقلة . حيث طبقت الدراسة على عينة قوامها (100) تلميذ وتلميذة من بعض ثانويات مدينة ورقلة وقد استخدمنا في هذه الدراسة المنهج الوصفي، ولجمع المعلومات تم استخدام مقياس الرضا عن التخصص لجهاد معروف (2018وقصد جمع المعلومات ثم إستخدام مقياس التوافق الدراسي ليونجمان. وتمت معالجة البيانات باستخدام برنامج (SPSS) بالاعتماد على الأساليب الإحصائية المتمثلة في معامل الارتباط بيرسون، واختبار ت وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الرضا عن التخصص والتوافق الدراسي لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرضا عن التخصص لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي تبعا لمتغير الجنس. وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الرضا عن التخصص لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي تبعا لمتغير الشعبة. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق الدراسي لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي تبعا لمتغير الجنس. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق الدراسي لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي تبعا لمتغير الشعبة.
The objective of this study is to establish a link between the satisfaction with the speciality and the adaptation to school in a sample of first-year secondary students in certain high schools in the city of Ouargla. In order to verify the authenticity of the hypotheses of this study, we adopted the descriptive approach and used the following specific tools: the scale of satisfaction of the maarouf jihad (2018). And the Youngman School adaptation Scale. After verifying the validity of these tools, they were administered to the study sample of (100) boys and girls The data were processed using the program (SPSS), based on the statistical methods represented by the Pearson correlation coefficient and the T-test. The results of our study were: - There is a statistically significant relationship between specialization satisfaction and school adaptation among first-year high school students. - There are no statistically significant differences in specialization satisfaction among first-year high school students, attributed to the sex variable. - There are statistically significant differences in specialization satisfaction among first- year high school students, attributed to the specialty variable. - There are no statistically significant differences in the adaptation of first-year high school students attributed to the sex variable. - There are no statistically significant differences in the adaptation of first-year high school students attributed to the specialty variable. - The results were discussed with reference to previous studies and theoretically written literature on the subject. - Finally, these results remain limited to the sample, methodology and tools of the study
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33435
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
elimame-meriem.pdf1,03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.