Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33584
Title: دور الإتصال الداخلي في تفعيل أداء الجمعيات الخيرية دراسة ميدانية على عينة من الجمعيات الخيرية بمدينة ورقلة
Authors: بودربالة, عبد القادر
كركوبة, يوسف إسلام
قوادرية, محمد ياسين
Keywords: الدور
الاتصال الداخلي
تفعيل
الاداء
الجمعيات الخيرية
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة إلى محاولة تعزيز الإتصال الداخلي في النهوض والتفعيل من اداء الجمعيات الخيرية بولاية ورقلة وذلك لان معظم الجمعيات الخيرية تعتمد على الاتصال الداخلي في إنجاز مهامها ونشاطاتها، ولكونه أصل بناء العلاقة مع الجمهور الخارجي إذ لا يمكن للجمعيات الخيرية أن تقدم خدماتها وتجلب المنخرطين والداعمين لها وهي تعاني من أزمة اتصال داخلي وعليه كلما كان الإتصال الداخلي جيد كان تأثير ذلك إيجابيا على أداء تلك الجمعيات. ونظر لأهمية الاتصال الداخلي في مثل هذه المؤسسات إرتأينا دراسة الإتصال الداخلي باختيارنا لبعض الجمعيات الخيرية بولاية ورقلة. وقد تمحورت إشكالية دراستنا في: كيف يساهم الاتصال الداخلي في تفعيل أداء الجمعيات الخيرية بولاية ورقلة؟، وللوصول الى نتائج الدراسة إعتمدنا على المنهج المسحي لوصف ظاهرة الاتصال الداخلي داخل الجمعيات الخيرية كما هي في الواقع، واعتمدنا على أداة الاستبيان لجمع البيانات والمعلومات وقد تم اختيار العينة القصدية الممثلة لطبيعة الدراسة، توصلنا الى نتائج التالية:  بينت الدراسة ان الجمعيات الخيرية تعتمد على وسائل الاتصال الشفوية والالكترونية في تفعيل أدائها.  اكدت الدراسة ان الاتصال السائد في الجمعيات الخيرية هو الاتصال النازل في تفعيل أدائها.  بينت الدراسة ان الاتصال الداخلي في الجمعيات الخيرية له فاعلية في تفعيل أداء الجمعيات الخيرية.  اكدت نتائج الدراسة ان الجمعيات الخيرية تواجه صعوبات في الاتصال الداخلي وعوائق تحد من فاعلية أدائها.
The aim of the study is to try to strengthen internal communication in the promotion and activation of the performance of charitable associations in Ouargla, because most charities rely on internal communication to carry out their tasks and activities And because it is the origin of building a relationship with the outside public, charities cannot provide their services and bring their participants and supporters in a crisis of internal communication. Therefore, whenever the internal communication is good, it has a positive impact on the performance of these associations. In view of the importance of internal communication in such institutions, we have decided to examine internal communication by choosing certain charities in the State and the State. Our study was problematic in: How does internal communication contribute to the functioning of charitable associations with a mandate and a mandate? In order to arrive at the results of the study, we relied on the survey curriculum to describe the phenomenon of internal communication within charities as it actually is, and we relied on the questionnaire tool to gather data and information. The intentional sample representing the nature of the study was selected، We have reached the following results:  The study showed that charities rely on oral and electronic means of communication to activate their performance.  The study confirmed that the prevailing contact in charities is the downward contact in activating their performance.  The study showed that internal contact in charities is effective in activating the performance of charities.  The results of the study confirmed that charities face difficulties and obstacles that limit the effectiveness of their performance.
Description: تخصص: إتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33584
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
karkouba-youcef-islam.pdf1,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.