Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33590
Title: فاعلية برنامج قائم على أسلوب التعزيز في خفض السلوك العدواني لدى أطفال القسم التحضيري "دراسة تجريبية بابتدائية5 جويلية 1962 ببلدية سيدي عمران "
Authors: نوار, شهرزاد
فضل, وجدان
Keywords: أسلوب التعزيز
السلوكالعدواني
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية الى الإجابة على الإشكالية المتمحورة حول دراسة فاعلية أسلوب التعزيز في خفض السلوك العدواني لدى أطفال قسم التحضيري، وتكونت عينة الدراسة من (9) أطفال من مدرسة5جويلية 1962 بالمغير،والتي تكونت من (6) ذكور و(3) إناث أعمارهم 5سنوات، وتم استخدام التصميم شبه التجريبي، حيث استخدم مقياس السلوك العدواني لعبد الحليم مزوز2018، والبرنامج السلوكي لورغي سيد احمد 2017 كأدوات للدراسة. وتوصلت الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في خفض السلوك العدواني بين القياس القبلي والقياس البعدي لدى أطفال قسم التحضيري لصالح القياسالبعدي،لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والاناث في خفض السلوك العدواني في القياس البعدي.
The aim of this thesis is to answer the problematic of the effectiveness of the reinforcement method in decreasing the aggressive behavior on 5yearsold kids, the sample of the study contains 9 children from 05 July 1962 primary school when there are 06 boys and 03 girls. The researcher used the quasi-experimental design,test of the aggressive behavior by Abdel Halim mazouz (2018) and the behavioral program by worghi Syed Ahmed (2017) used as a tool of the study. -the study found that there were statistically significant differences between the pre-measuurement score and the post one-kindergraten kids The post one was the favor. -there no statistically significant differences between boys and girls in de decreasing the aggressive behavior in the post measurement score.
Description: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33590
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fedal-ouidjdane.pdf430,64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.