Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33591
Title: تقدير الذات وعلاقته بالتنمر المدرسي لدى تلاميذ سنة الثالثة متوسط دراسة استكشافية ببعض متوسطات مدينة تقرت
Authors: صالحي, طارق
العابد, سلسبيل
بن دلالي, آية
Keywords: التنمر المدرسي
تقدير الذات
، تلاميذ السنة الثالثة متوسط
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين تقدير الذات وعلاقته بالتنمر المدرسي لدى تلاميذ السنة الثالثة متوسط ببعض متوسطات مدينة تقرت، ومحاولة الكشف عن مستوى تقدير الذات والتنمر المدرسي لدى تلاميذ السنة الثالثة متوسط. واستخدمنا المنهج الوصفي بأسلوبه الارتباطي. وتكونت عينة الدراسة من 150 تلميذ وتلميذة وتم اختيارها بالطريقة العشوائية البسيطة ومن أجل جمع البيانات استخدمنا استبيان لتقدير الذات يتكون من 26 بند موزع على 3 محاور، واستبيان لسلوك التنمر يتكون من 34 بند موزع على 4 محاور، وتم تحليل البيانات ببرنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية spss، وتلخص الأساليب الإحصائية في: اختبار "ت" لعينة واحدة، ومعامل الارتباط بيرسون، واختبار "ت" لعينتين مستقلتين، ولـ الصدق:المقارنة الطرفية، الاتساق الداخلي،ولـ الثبات:طريقة ألفا كرونباخ، التجزئة النصفية وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. أن مستوى تقدير الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة متوسط ببعض متوسطات مدينة تقرت مرتفع. 2. أن مستوى التنمر المدرسي لدى تلاميذ السنة الثالثة متوسط ببعض متوسطات مدينة تقرت مرتفع. 3. توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تقدير الذات والتنمر المدرسي لدى تلاميذ السنة الثالثة متوسط ببعض متوسطات مدينة تقرت. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة متوسط تعزى لمتغير الجنس. 5. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التنمر المدرسي لدى تلاميذ السنة الثالثة متوسط تعزى لمتغير الجنس.
The current study aims to explore the relationship between self-esteem and its association with school bullying among third-grade middle school students in some of the middle schools in the city of Touggourt. It also attempts to assess the levels of self-esteem and school bullying among the third-grade middle school students. The study utilized a descriptive correlational methodology. The sample consisted of 150 male and female students, selected through simple random sampling. To collect the data, a self-esteem questionnaire was used, consisting of 26 items distributed across 3 dimensions, as well as a bullying behavior questionnaire, consisting of 34 items distributed across 4 dimensions. The data were analyzed using the statistical software package for the social sciences (SPSS). The statistical methods employed included the independent samples t-test, Pearson correlation coefficient, and the paired samples t-test. For reliability, the methods used were the split-half reliability, internal consistency, and Cronbach's alpha. The study arrived at the following results: 1. The level of self-esteem among third-grade middle school students in some of the middle schools in the city of Touggourt was found to be high. 2. The level of school bullying among third-grade middle school students in some of the middle schools in the city of Touggourt was found to be high. 3. There is a statistically significant relationship between self-esteem and school bullying among third-grade middle school students in some of the middle schools in the city of Touggourt. 4. There are no statistically significant gender differences in self-esteem among third-grade middle school students. 5. There are statistically significant gender differences in school bullying among third-grade middle school students.
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33591
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben delali-aia.pdf631,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.