Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33592
Title: تأثير الدراما التركية على القيم الاجتماعية للطلبة الجامعيين الجزائريين "دراسة ميدانية لطلبة علوم الإعلاموالاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة"
Authors: غوتي, زياني
صندالي, مباركة
شناي, صورية
Keywords: الدراما التركية
الـتأثير
القيم الاجتماعية
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: لقد قمنا بهذه الدراسة من أجل التعرف على التأثيرات المختلفة التي طرأت على القيم الاجتماعية لدى الطلبة الجامعيين الجزائريين، جراء متابعتهم للدراما التركية والكشف عن عادات وأنماط مشاهدة الطلبة للدراما التركية ومادفعهم لمتابعة هذا النوع من الدراما وما انعكس عليهم جراء ذلك وباعتبار أن دراستنا تصنف ضمن الدراسات الوصفية، فقد اعتمدنا على المنهج الوصفي، حين قمنا باختيار العينة القصدية مكونة من 40 طالب وطالبة من قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة، أما بالنسبة لأداة البحث فقد اعتمدنا على أداة الاستبيان تم توزيعها بشكل متساوي على العينة. - إن أغلب الطلبة معظمهم إناث وتراوحت أعمارهم بين 25-18سنة يشاهدون الدراما التركية والمترجمة خاصة للتسلية وقضاء وقتهم، كما يفضلون المشاهدة في عطلة نهاية الأسبوع تحديدا الفترة الليلية، أيضا يحبون المشاهدة بمفردهم بدلا مع العائلة في حين يختارون القنوات الفضائية للمشاهدة. - كما أن أغلب الطلبة يميلون إلى الدراما التركية الاجتماعية والتي تحاكي الواقع. تبين أيضا أن مضمون الدراما التركية حظي باهتمام كبير لدى الطلبة وذلك من خلال ماتبثه من مواضيع تناسب أفكارهم وثقافتهم تتماشى مع الواقع الذي يعيشونه، كما لها دور في تجسيدها للقيم والثقافة الإسلامية ومساهمتها في تقوية العلاقات الاجتماعية ونشر ثقافة الوعي الاجتماعي وثقافة الحب لدى الطلبة، في حين أن هناك مواضيع تهدد العلاقات الاجتماعية وتساهم في تفكيك النسيج الاجتماعي وتشجيع العلاقات الغير شرعية داخل إطار مايسمى بالحب لدى الطلبة
We conducted this study in order to identify the various effects that have occurred on the social values of Algerian university students, as a result of their follow-up to Turkish drama and revealing the habits and patterns of students watching Turkish drama and what motivated them to follow this type of drama and what was reflected on them as a result, considering that our study is classified as descriptive studies, we relied on the descriptive they were evenly distributed over the sample. - Most of the students, mostly females and between the ages of 25-18, watch Turkish and translated dramas, especially for entertainment and spending their time, they also prefer to watch on weekends, especially the night period, they also like to watch alone instead of with the family while choosing satellite channels to watch. - Most students are also inclined to Turkish social drama, which simulates reality. It also turned out that the content of the Turkish drama received great attention among students through the topics that suit their ideas and culture in line with the reality they live, and it also has a role in its embodiment of Islamic values and culture and its contribution to strengthening social relations and spreading the culture of social awareness and the culture of love among students, while there are topics that threaten social relations and contribute to the dismantling of the social fabric and encourage illegal relationships within the framework of the so-called Love among students.
Description: تخصص: إتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33592
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sandali-mebaraka.pdf1,09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.