Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33612
Title: صـــورة الـجــســد لــدى الــمــراهــقــة الــمــدمــنــة عــلــى مــواقــع الــتـــواصـــل الاجــتــمـــاعــي دراسـة عيادية لـــ3حالات بثانوية عبد الرحمان الكواكبي
Authors: نوار, شهرزاد
مدبوب, أية
Keywords: صورة الجسد،المراهقة
المراهقة المدمنة على مواقع التواصل الاجتماعي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على صورة الجسد لدى 3 حالات من المراهقات المدمنات على مواقع التواصل الاجتماعي من خلال طرح التساؤلات: ـــ ما طبيعة صورة الجسد لدى المراهقة المدمنة على مواقع التواصل الاجتماعي؟ -هل تساهم العلاقات الوالدية في تدني صورة الجسد؟ ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعنا المنهج العيادي القائم على دراسة الحالة ، حيث تم تطبيق المقابلات العيادية نصف الموجهة واختبار رسم الشخص لكارين ماكوفر1949 ومقياس اضطراب صورة الجسد لمجدي محمد الدسوقي(2004) ومقياس الإدمان على مواقع التواصل الاجتماعي لبسمة حسين عيد يونس توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: ــ تعاني المراهقات المدمنات على مواقع التواصل من صورة جسد سلبية . - لا تساهم العلاقات الوالدية في تدني صورة الجسد
The current study aims to explore body image among three cases of teenage girls addicted to social media. It is formulated through the following questions: 1. What is the nature of body image among teenage girls addicted to social media? 2. Does parental relationship contribute to negative body image? To achieve the study's objectives, a clinical approach based on a case study was followed. Semi-structured interviews were conducted, along with the administration of Karen Machover's Person Drawing Test (1949), Mohamed El-Desouki's Body Image Disturbance Scale (2004), and Basma Hussein Eid Younis' Social Media Addiction Scale. The study yielded the following results: 1. Teenage girls addicted to social media suffer from negative body image. 2. Parental relationships do not contribute to negative body image.
Description: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33612
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
madboube-aia.pdf1,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.