Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33896
Title: مساهمة الأسرة في تحقيق الرعاية الاجتماعية للمتخلفين ذهنيا - دراسة حالة بالمركز النفسي التربوي بني ثور –مدينة ورقلة-
Authors: شرقي, رحيمة
بوخلط, مرزاقة
Keywords: الأسرة
الرعاية الاجتماعية
المتخلفين ذهنيا
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الى معرفة مدى مساهمة الأسرة في تحقيق الرعاية الاجتماعية للمتخلفين ذهنيا. من خلال ثلاثة أبعاد تمثلت في الاستقلالية الذاتية والدمج الأسري والاجتماعي والرعاية التعليمية، حيث تم بإجراء دراسة حالة على الأسر الدامجين أبنائهم بالمركز النفسي التربوي _بني ثور_ ورقلة. وأخذ عينة مكونة من 15 مبحوث مكونة من اباء وأمهات حيث تم تطبيق المنهج الوصفي والاعتماد على دليل لملائمتهم لموضوع دراستنا وقد توصلنا إلى النتائج التالية:  تساهم الأسرة في تحقيق الاستقلالية الذاتية لابنها المتخلف ذهنيا من خلال تعليم وتدريب ابنها كيفية الأكل والشرب والنظافة الجسدية وغيرها من الأدوار التي تمكنه من الاستقلالية الذاتية.  تساهم الأسرة في تحقيق الدمج الاجتماعي لابنها المتخلف ذهنيا من خلال دمجه مع اخوته وذلك بالاحتفال معه في المناسبات وأعياد الميلاد واللعب معه إضافة ال دمجه اجتماعيا وأخذه للمناسبات العائلية وغير العائلية.  تساهم الأسرة في تحقيق الرعاية التعليمية لابنها المتخلف ذهنيا من خلال تسجيله بالمركز البيداغوجي النفسي والمدرسة ومحاولة المراجعة معه داخل الأسرة. غير أن مساهمة الأسرة في تحقيق الرعاية الاجتماعية لابنها المتخلف ذهنيا لم يكن ليتحقق لولا مساعدة وتدخل الأقارب في الكثير من الأحيان وبمساعدة وتوجيهات المركز النفسي البيداغوجي ولعل هذه المجالات ساعدت الأسرة في تحقيق الرعاية الاجتماعية
The study aims to find out the extent of the family's contribution to achieving social care for the mentally retarded. Through three dimensions represented in autonomy, family and social integration, and educational care, a case study was conducted on families integrating their children into the educational psychological center _Bani Thour_ Ouargla. And took a sample of 15 researchers consisting of parents where the descriptive approach was applied and rely on a guide to their suitability to the subject of our study and we reached the following results:  The family contributes to achieving the autonomy of its mentally retarded son by teaching and training its son how to eat, drink, physical hygiene and other roles that enable him to become autonomous.  The family contributes to achieving the social integration of its mentally retarded son by integrating him with his brothers by celebrating with him on occasions and birthdays and playing with him in addition to social integration and taking him to family and non-family events.  The family contributes to achieving educational care for its mentally retarded son by registering him in the psychological pedagogical center and school and trying to review with him within the family. However, the family's contribution to achieving social welfare for its mentally retarded son would not have been achieved without the help and intervention of relatives in many cases and with the help and guidance of the Psycho-Pedagogical Center.
Description: التخصص: علم اجتماع الاتصال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33896
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boukhallat-merzaka.pdf1,09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.