Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33922
Title: الذكاءات المتعددة لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي ( دراسة ميدانية مقارنة بين المتفوقين وغير المتفوقين دراسيا ببعض ثانويات مدينة تقرت )
Authors: حاج, أمحمد يحي
إدريسي, وليد
بن حمودة, سليم
Keywords: الذكاءات المتعددة
التفوق
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت دراستنا هذه لمعرفة مستوى الذكاءات المتعددة لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، المتفوقين وغير المتفوقين دراسيا ببعض ثانويات مدينة تقرت، حيث أننا اتبعنا في دراستنا المنهج الوصفي المقارن، التي أجريت على 137 تلميذا وتلميذة أختيرت بطريقة عشوائية منتظمة، من بعض ثانويات مدينة تقرت كثانوية الحسن ابن الهيثم النزلة، ثانوية الأمير عبد القادر تقرت، ثانوية لزهاري التونسي الزاوية العابدية، لسنة 2022-2023 ،ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على استبيان (غالم فاطمة2014) لقياس الذكاءات المتعددة تم تعديله ثم تحكيمه من طرف سبعة أساتذة، وبعدما تم التأكد من الخصائص السیكومتریة للأدوات من خلال حساب معاملات الصدق و الثبات، تم تطبیقها على عینة الدراسة الأساسیة، ثم عولجت البیانات إحصائیا باستخدام الحزمة الإحصائیة للعلوم الاجتماعیة (20) spss وتوصلت الدراسة إلى نتائج وهي مستوى أبعاد الذكاءات المتعددة مرتفع لدى المتفوقين دراسيا لتلاميذ السنة الثالثة ثانوي. ومستوى أبعاد الذكاءات مرتفع ما عدا الذكاء الموسيقي، فهو متوسط لدى غير المتفوقين دراسيا لتلاميذ السنة الثالثة ثانوي، توجد فروق دالة إحصائيا في الذكاء اللغوي والذكاء المنطقي الرياضي باختلاف المتفوقين وغير المتفوقين لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي لصالح المتفوقين، توجد فروق دالة إحصائيا في الذكاء الاجتماعي باختلاف المتفوقين وغير المتفوقين لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي لصالح غير المتفوقين، لا توجد فروق دالة إحصائيا في الذكاء الطبيعي والذكاء الموسيقي والذكاء الجسمي الحركي والذكاء الشخصي والذكاء المكاني باختلاف المتفوقين وغير المتفوقين لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي . وقد تم تفسير هذه النتائج استنادا إلى الجانب النظري و الواقع و الدراسات السابقة المتعلقة بالموضوع واختتمت بتقديم جملة من المقترحات الموجهة للباحثين وعينة الدراسة.
Our study aims to determine the level of multiple intelligence in third-year secondary students. s secondary schools, as in our study we followed the comparative descriptive curriculum s rights ", which was conducted on 137 pupils and schoolgirls selected in a systematic random manner, From some of Taqrat City's secondary schools as al-Hasan ibn al-Haitham al-Nizhal Prince Abdelkader Taqrat High School, Zahari Al-Zawiya Al-Abidiya, 2022-2023. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was adopted. (Galm Fatma, 2014) to measure multiple intelligence was modified and then refereed by seven professors. After confirmation of the instruments' psychometric characteristics through calculation of honesty and stability transactions, the data were applied to the basic study sample, and then statistically processed using the social science statistical package. (20) spss. The study yielded results, namely, the level of multiple intelligence dimensions is high in the students' third-year secondary school excellence. The level of intelligence dimensions is high except for musical intelligence. It is average for students who are not highly educated for a third secondary year. discrepancies in linguistic intelligence and mathematical logical intelligence exist, depending on the superiority and non-superiority of third-year secondary pupils for the benefit of the superiors, There are statistically significant differences in social intelligence, depending on the superiority and non-superiority of third-year secondary pupils for the benefit of the non-superiors There are no statistically significant differences in natural intelligence, musical intelligence, motor physical intelligence, personal intelligence and spatial intelligence, depending on the superiority and non-superiority of third-year secondary pupils. These results have been interpreted on the basis of theory, reality and previous studies on the subject It concluded with a series of proposals for researchers and a sample study.
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33922
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benhammouda-salim.pdf3,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.