Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33939
Title: دراسة تقييمية لطبيعة إجراء الامتحانات دراسة وصفية من وجهة نظر طلبة كليات جامعة ورقلة
Authors: جعفور, ربيعة
الوازن, يسرى
افلح, مروة
Keywords: طبيعة إجراء الامتحانات
طلبة الجامعة
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن تقديرات طلبة جامعة ورقلة لطبيعة إجراء الامتحانات والكشف عن دلالة الفرق بين تقديراتهم تبعا للجنس والكلية والمستوى الدراسي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي بأسلوبيه استكشافي والمقارن، وبالاعتماد على مقياس (طبيعة إجراء الامتحانات) لفؤاد علي العاجز(2007)وذلك بعد تأكيد خصائصه السيكومتريةحيث تبين أنه قادر على التمييز بين المجموعات المتضادة باستخدام المقارنة الطرفية كما قدر معامل الثبات باستخدام معامل ألفا كرومباخ بـــ (0.7 )، وبناء عليه طبقت الأداة على عينة قوامها (262) طالبا وطالبة من السنة الثالثة والأولى ماستر بكل من كليةالعلوم الإنسانية والاجتماعية وكلية العلوم التطبيقية للسنة الدراسية 2022/ 2023، وباستخدام الأساليب الإحصائية المتمثلة في المتوسط الحسابي المرجح والانحراف المعياري واختبار "ت" لعينتين مستقلتين تم التوصلإلى النتائج التالية: - مستوى تقديرات عينة الدراسة لطبيعة إجراء الامتحانات (وأبعادها) في جامعة ورقلة متوسط. - لا توجد فروق دالة إحصائيافي تقديرات عينة الدراسة لطبيعة إجراء الامتحانات تبعا للجنس. - توجد فروق دالة إحصائيافي تقديرات عينة الدراسة لطبيعة إجراء الامتحانات تبعا للكلية. - لا توجد فروق دالة إحصائيافي تقديرات عينة الدراسة لطبيعة إجراء الامتحانات تبعا للمستوى الدراسي. ليتم تفسيرها في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة ذات الصلة.
The current study aimed at revealing the estimates of Ouargla University students of the nature of conducting examinations and revealing the significance of the difference between their estimates according to gender, college and academic level, and to achieve the objectives of the study, the descriptive approach was used in an exploratory and comparative manner, and based on the scale (The nature of conducting examinations) of Fouad Ali Al-Ajiz (2007), after confirming his psychometric characteristics, as it was found that he was able to distinguish between opposing groups Using the peripheral comparison, the stability coefficient was estimated using the Alpha Krombach coefficient of (0.7). Accordingly, the tool was applied to a sample of (262) male and female students from the third and first year, masters in both the Faculty of Humanities and Social Sciences and the Faculty of Applied Sciences for the academic year 2022/2023, and using statistical methods represented in the weighted arithmetic average, standard deviation and the "T" test for two independent samples To achieve the following results: - The level of the study sample estimates of the nature of the examinations (and their dimensions) at the University of Ouargla is average. - There are no statistically significant differences in the study sample's estimates of the nature of the examinations according to gender. - There are statistically significant differences in the study sample's estimates of the nature of conducting examinations according to the college - There are no statistically significant differences in the study sample's estimates of the nature of conducting examinations depending on the academic level. To be interpreted in the light of the theoretical framework and relevant previous studies.
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33939
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iflah-maroua.pdf2,4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.