Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33944
Title: اليقظة العقلية وعلاقتها بأساليب التعلم لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي دراسة ميدانية ببعض ثانويات مدينة -ورقلة-
Authors: شنين, فاتح الدين
عاد, لامية
شنين,نسرين
Keywords: : اليقظة العقلية
أساليب التعلم
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين اليقظة العقلية وأساليب التعلم لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي بمدينة ورقلة وللإجابة عن تساؤلات الدراسة تم إتباع المنهج الارتباطي، وبلغت عينة الدراسة (110) تلميذا أما الأدوات اعتمدنا كلا من مقياس اليقظة العقلية من إعداد بيير وآخرون ترجمة محمد السيد عبد الرحمان (2016)، ومقياس أساليب التعلم الذي أعده كل من إنتوستل وتايت (1994) والذي قام بتعديله دوف (1997). وبعد معالجة البيانات إحصائيا توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - مستوى اليقظة العقلية مرتفع لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. - الأسلوب التعليمي السائد هو الأسلوب العميق لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. - عدم وجود علاقة بين اليقظة العقلية وأساليب التعلم لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. - عدم وجود علاقة بين اليقظة العقلية وكل بعد من أبعاد أساليب التعلم لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. - عدم وجود علاقة بين كل بعد من أبعاد اليقظة العقلية وأساليب التعلم لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي
The study aimed to know the relationship between Mindfulness and learning styles among third-year secondary school students in the city of Ouargla. To answer the study's questions, the correlational approach was followed. The sample of the study was (110) male and female students. As for the tools, it was a measure of Mindfulness prepared by Pierre and others. Rahman (2016). The Learning Styles Scale prepared by Entostel and Tait (1994) and modified by Dove (1997). We relied on the scale and we have verified the validity of this scale. After processing the data statistically, the study reached the following results: - The level of Mindfulness is high among third-year secondary school students. - The prevailing educational method is the deep method among third year secondary school students. - There is no relationship between Mindfulness and learning styles of third year secondary school students. - There is no relationship between Mindfulness and each dimension of learning styles among third year secondary school students. - There is no relationship between each dimension of Mindfulness and learning styles of third year secondary school students
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33944
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ad-lamia.pdf2,96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.