Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33969
Title: مساهمة الفيس بوك في تحسين جودة الاتصال المؤسساتي الجامعي مع الطلبة صفحة الفيس بوك لكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة- نموذجا-
Authors: بودربالة, عبد القادر
زياد, كمال
صالحي, محمد الشريف
Keywords: المؤسسة الجامعية
الكلية
الإدارة
الفيس بوك
الاتصال المؤسساتي
الطلبة
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف دراستنا الحالية الى ابراز مساهمة صفحة الفيس بوك لكلية العلوم الانسانية والاجتماعية لتحسين جودة الاتصال المؤسساتي الجامعي مع الطلبة، حيث اجريت الدراسة على عينة من قسم علوم الاعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة، والذي يبلغ عددهم الإجمالي 1241 طالب، حيث تم انتقاء 10% من مجتمع الدراسة يمثلون التخصصات على مستوى القسم، واعتمد الباحثان في هذه الدراسة على ادوات منهجية، تمثلت في اداة استمارة الاستبيان كأداة رئيسية واداة المقابلة كأداة مساعدة، وقد تمحورت إشكالية الدراسة في: كيف يساهم موقع الفيس بوك في تحسين جودة الإتصال المؤسساتي الجامعي مع الطلبة؟ وتوصل الباحثان الى أهم النتائج المتحصل عليها في الدراسة: أن اغلب افراد العينة يعتمدون على الهاتف الذكي كوسيلة للولوج الى صفحة الفيس بوك لكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، ونجد أن الطلبة يستخدمون صفحة الفيس بوك للكلية، كما عبر اغلب الطلبة على أن انه هناك دوافع علمية التي جعلتهم يستخدمون صفحة الفيس بوك للكلية لغرض الاطلاع على اخبار الجامعة، كما بينت الدراسة ان افراد العينة يتفاعلون مع ما تنشره الصفحة من مضامين بخاصية الاعجاب، والاشباعات التي حققتها افراد العينة إثر التعرض لصفحة الفيس بوك للكلية هي توفير الجهد وسهولة الاستخدام اضافة الى تحقيق معلومات فورية، وتواكب صفحة الفيس بوك للكلية التطور التقني للوسائط الجديدة في ادائها الاتصالي مما ساهم في تحسين جودة الاتصال المؤسساتي الجامعي وتطوير العلاقات الاتصالية بين إدارة الكلية والطلبة وتحقيق الرضى المعلوماتي. تبين ان ابرز التحديات التي تحول دون اسهام صفحة الفيس بوك لكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية في تحسين جودة الاتصال المؤسساتي الجامعي بين إدارة الكلية والطلبة راجع الى قلة التفاعل نظرا لعدم تفعيل خاصية التعليق، في حين يواجه افراد العينة العديد من العوائق ومنها استخدام الطلبة لأنترنت الشريحة وكذلك ضعف تدفق الانترنت، إضافة إلى انعدام شبكة الانترنت في بعض المناطق النائية.
Our current study aims to highlight the contribution of the Facebook page of the Faculty of Humanities and Social Sciences in improving the quality of institutional communication between the university and students. The study was conducted on a sample from the Department of Media and Communication Sciences at Kasdi Merbah University in Ouargla, with a total of 1,241 students. The researchers selected 10% of the study population, representing the specializations within the department. The researchers relied on methodological tools in our study, including the questionnaire as the main tool and the interview as an auxiliary tool, The problem of the study focused on: How does Facebook contribute to improving the quality of university institutional communication with students? The researchers reached the following results: Most of the sample depend on the smartphone as a means to access the Facebook page of the College of Humanities and Social Sciences, and we find that the students use the Facebook page of the college, and most of the students expressed that there are scientific motives that made them use the Facebook page of the college for the purpose of viewing the university news The study also showed that the respondents interact with the contents published by the page with the characteristic of admiration, and the gratifications achieved by the respondents after exposure to the college's Facebook page are saving effort and ease of use in addition to achieving immediate information, and the college's Facebook page keeps pace with the technical development of new media in its performance Communication, which contributed to improving the quality of university institutional communication, developing communication relations between the college administration and students, and achieving information satisfaction. It was found that the most prominent challenges that prevent the contribution of the Facebook page of the College of Humanities and Social Sciences in improving the quality of university institutional communication between the college administration and students is due to the lack of interaction due to the non-activation of the comment feature, while the respondents face many obstacles, including the students’ use of the SIM card Internet, as well as the weakness of Internet flow, in addition to the lack of Internet in some remote areas.
Description: التخصص: اتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33969
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ziad-kamel.pdf28,8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.