Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33972
Title: اليقظة العقلية وعلاقتها بذكاء الانفعالي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي بمقاطعة سدي خويلد _ ورقلة
Authors: شنين, فاتح الدين
تلالي, سارة
سدراتي, إسراء
Keywords: الملاحظة في اليقظة العقلية
_ الوصف في اليقظة العقلية
_عدم إصدار ردود أفعال في اليقظة العقلية
الذكاء الانفعالي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين اليقظة العقلية والذكاء الانفعالي، كما هدفت إلى معرفة طبيعة العلاقة بين أبعاد اليقظة والذكاء الانفعالي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي بثانويات مقاطعة سيدي خويلد - ورقلة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الارتباطي، ولجمع البيانات تم تطبيق كل من مقياس "اليقظة العقلية" من إعداد "بيير وآخرون وتعريب محمد السيد وآخرون(2016)"، ومقياس "الذكاء الانفعالي" من إعداد "بن عمور جميلة (2017)" على عينة مكونة من(80) تلميذ من السنة الثالثة ثانوي، وقد تم التوصل إلى النتائج التالية: 1. مستوي اليقظة العقلية لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي متوسط. 2. مستوى الذكاء الانفعالي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي مرتفع. 3. توجد علاقة دالة إحصائية موجبة بين اليقظة العقلية والذكاء الانفعالي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. 4. توجد علاقة دالة إحصائية موجبة بين كل من البُعدين: (الوصف، التعامل مع الوعي) والذكاء الانفعالي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. 5. لا توجد علاقة دالة إحصائية سالبة بين كل من البُعدين (الملاحظة، عدم إصدار ردود أفعال) والذكاء الانفعالي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي.
This study aimed at reveal the relationship between mindfulness and emotional intelligence. It also aimed to knowthe relationship between the dimensions of alertness and emotional intelligence among third-year secondary students in the secondary schools of Sidi Khouiled - Ouargla. To achieve the objectives of the study, the correlational approach was used, and to collect data, each From the " mindfulness " scale prepared by "Pierre et al., Arabized by Muhammad Al-Sayed and others 2016", and the "emotional intelligence" scale prepared by "Ben Amour Jamila 2017" on a sample of (80) students from the third year of high school, and the results have been reached next: 1. The level of mindfulness among third year secondary school students is middle. 2. The level of emotional intelligence among third year secondary school students is high. 3. There is a correlation between mindfulness and emotional intelligence among third year secondary school students. 4. There is a correlation between each of the two dimensions: (description, dealing with awareness) and emotional intelligence among third-year secondary school students. 5. There is no correlation between each of the two dimensions (observation, non-reaction) and emotional intelligence among third year secondary school students.
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33972
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tellali-sara.pdf10,41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.