Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34018
Title: فاعليـــة الذات المهنيــة لدى مدرســي التعليــم الإبتدائـــي دراسة ميدانية ببعــض إبتدائيـــات مدينـــة ورقلــة
Authors: قدوري, الحاج
ساسي, بسمة
Keywords: التعليم
الذات المهنية
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى فاعلية الذات المهنية لدى مدرسي التعليم الابتدائي بمدينة ورقلة حيث تم استخدام المنهج الوصفي للبحث في هذه الدراسة كما اعتمدنا في جمع البيانات على استمارة إستبيان فاعلية الذات ثم طبق على (130) من مدرسي التعليم الإبتدائي بمدينة ورقلة و بعد معالجة البيانات المتحصل عليها باستخدام حزمة الأساليب الإحصائية SPSS-25)) تم التوصل إلى النتائج التالية: 1- مستوى فاعلية الذات لدى مدرسي التعليم الإبتدائي مرتفع. 2- توجد فروق في فاعلية الذات المهنية لدى مدرسي التعليم الإبتدائي باختلاف الأقدمية. 3- توجد فروق في فاعلية الذات المهنية لدى مدرسي التعليم الابتدائي باختلاف السن. ثم تمت مناقشة و تفسير النتائج على ضوء ما جاء في الجانب النظري و الدراسات السابقة.
The aim of the current study was to investigate the level of professional self-efficacy among primary school teachers in Ouargla city. The descriptive research method was employed, and data were collected using a questionnaire on self-efficacy, which was administered to 130 primary school teachers in Ouargla. After analyzing the data using the statistical package SPSS-25, the following results were obtained: 1- The level of self-efficacy among primary school teachers is high. 2- There are differences in professional self-efficacy among primary school teachers based on their seniority. 3- There are differences in professional self-efficacy among primary school teachers based on their age. Subsequently, the results were discussed and interpreted in light of the theoretical framework and previous studies.
Description: علـم النفــس عمـل و تنظيــم و تسييــر موارد بشـريــة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34018
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sasi-basma.pdf1,36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.