Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34058
Title: دور إستخدام تطبيق الإنستغرام في نشر الإحباط عند تلاميذ البكالوريا دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ البكالوريا بثانوية الشهيد جواحي حشود ـــ ورقلةــ
Authors: قندوز عبد القادر
عوفي, فايزة
عباسي, أحلام
Keywords: تطبيق الإنستغرام
الإحباط
تلاميذ البكالوريا
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: جاءت دراسة دور استخدام تطبيق الانستغرام في نشر الإحباط عند تلاميذ البكالوريا خلال الفترة الممتدة من شهر جانفي حتى نهاية ماي, تمت هذه الدراسة على تلاميذ البكالوريا بثانوية جواحي حشود بولاية ورقلة كمجتمع دراسة بالإعتماد على العينة القصدية لإجراء الدراسة ,وتندرج هذه الدراسة ضمن الدراسات الوصفية ,حيث تم الإعتماد على المنهج المسحي و إستمارة الإستبيان كأداة من أدوات جمع البيانات كون الإحباط المتغير التابع في الدراسة ,كون الإحباط المتغير التابع في الدراسة تم إعتماد على اختبار كارول لقياس الإحباط, وتم تقسيم الإستبيان إلى: أولا تحديد البيانات الشخصية للفرد والمحور الأول الخاص بالعادات والأنماط استخدام تطبيق الانستغرام من طرف تلاميذ البكالوريا والثاني دوافع استخدام تلاميذ البكالوريا للإنستغرام. أما فيما يخص الجانب النظري أدرج الذي جاء فيه تحديد إشكالية الدراسة ومن تساؤلات فرعية وأهمية الدراسة والهدف منها مع تحديد أهم المصطلحات والمفاهيم الخاص بالبحث و أهمية الدراسات السابقة بالدراسة و إعتماد على نظرية خاص بموضوع دراستنا. كما توصلت دراستنا إلى مجموعة من نتائج منها: أن تلاميذ البكالوريا أكثر وسيلة يتم عمل بها هي الهاتف الذكي وأن البيت المكان الخاص لتصفح الإنستغرام كما أنه بفضل بقاء لوحده عند استخدامه للإنستغرام وأن المضامين الإجتماعية هي التي تستقطب المبحوثين وأنهم يتصفحون الإنستغرام في أوقات الدرس لذلك لشعورهم بالملل كما أن توصلنا إلى أن تلاميذ البكالوريا استخدامهم لتطبيق الانستغرام والشعور بالإحباط أنه توجد علاقة و لكن ضعيفة جدا.
The study examined the role of using the Instagram app in spreading frustration in baccalaureate pupils from January to the end of May. This study was conducted on baccalaureate pupils at Jawahi Hashud High School in the state of Warraq as a study society based on the intentional sample to conduct the study. This study is part of descriptive studies, where the survey curriculum and questionnaire form were used as a tool for data collection because the variable frustration of the study, The study's variable frustration relied on Carroll's frustration test, and the questionnaire was divided into: First, the identification of the individual's personal data and the first axis of habits and patterns, the use of Instagram by baccalaureate pupils and the second motivation for the use of Instagram by baccalaureate pupils. With regard to the theoretical aspect, he included the identification of the problems of the study, the sub-questions and the importance of the study and its purpose, while identifying the most important terms and concepts of research and the importance of previous studies of the study and relying on a theory specific to the subject of our study. Our study also produced a series of findings, including: The pupils of baccalaureate are the most functional way to do it is the smartphone, the house is the private place to browse Instagram and it is also thanks to staying alone when using Instagram. It is the social content that attracts the researchers and that they browse Instagram at lesson times so they are bored and we find that the pupils of baccalaureate use Instagram and feel frustrated that there is a relationship but very weak.
Description: تخصص: اتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34058
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aoufi-faiza.pdf7,99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.