Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34113
Title: التنمر المدرسي وعلاقته بالدافعية للانجاز لدى عينة من تلاميذ المرحلة المتوسطة بمدينة تقرت
Authors: محمدي, فوزية
الغول, سمية
غياط, عائشة
Keywords: التنمر المدرسي
الدافعية للانجاز
تلاميذ المرحلة المتوسطة
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على علاقة التنمر المدرسي بالدافعية للانجاز لدى عينة من تلاميذ المرحلة المتوسطة.وقد اعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي الارتباطي الملائم للدراسة، وتم اختيار عينة من تلاميذ المرحلة المتوسطة، حيث قدر عددهم 161 تلميذ وتلميذة، وتم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة، واعتمادنا على اختبارين لغرض الدراسة وهما:اختبار التنمر المدرسي لصاحبه مجدي الدسوقي2016،أما اختبار الدافعية للانجاز لصاحبه عبد الرحمن بن بريكة2007 وبعد تطبيق الاختبارين وحساب بعض الخصائص السيكومترية، وبعد تطبيق الدراسة الأساسية. تم التوصل إلى النتائج التالية: - مستوى التنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة منخفض. - مستوى الدافعية للانجاز لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة مرتفع. - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التنمر المدرسي والدافعية للانجاز لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة. - لا يوجد اختلاف في التنمر المدرسي بين تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف الجنس. - لا يوجد اختلاف في التنمر المدرسي بين تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف المستوى. - لا يوجد اختلاف في التنمر المدرسي بين تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف الإعادة. - يوجد اختلاف في الدافعية للانجاز لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف الجنس. - لا يوجد اختلاف في الدافعية للانجاز لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف المستوى. - لا يوجد اختلاف في الدافعية للانجاز لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف الإعادة. وفي الأخير تمت مناقشة النتائج بالعودة إلى الإطار النظري والدراسات السابقة.ووضع خلاصة مع بعض المقترحات وتليها المراجع والملاحق.
The current study aimes to identify the relationship of school bullying with achievement motivation among a sample of middle school students. In our study, we relied on the descriptive correlative approach appropriate to the study,and a sample of middle school students was chosen, with an estimated number of 161 male and female students, and They were selected in a simple random way. Two tests were adopted for the purpose of the study: the school bullying test by Magdi Muhammad al-Dasouki 2016, and the achievement motivation test by Abdul Rahman bin Breika 2007. . After applying the two tests and calculating some psychometric characteristics, and after Appling the basic study. The following results were reached: - The level of school bullying among middle school students Low - The level of achievement motivation among middle school students high - There is no statistically significant relationship between school bullying and achievement motivation among middle school students - There is no difference in school bullying among middle school students according to gender - There is no difference in school bullying among middle school students According to the academic level - There is no difference in school bullying among middle school students according to the difference between teaching assistants and non-representative students - There is a difference in achievement motivation among middle school students according to gender - There is no difference in achievement motivation among middle school students according to the academic level - There is no difference in The motivation for achievement among middle school students differs among teaching assistants and non-representative students. Finally, the results were discussed by referring to the theoretical framework and previous studies. He drew up a summary with some suggestions and concluded with references and appendices.
Description: إرشاد وتوجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34113
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ghiat-aicha.pdf2,14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.