Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34127
Title: علاقة الثقافة الرياضية بانتشار أشكال التنمر
Authors: عقبة, شعيب
علي, جرمون
Keywords: الثقافة الرياضية
التنمر
sports culture
bullying
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسـة الحاليـة للتعرف على العلاقة بين مستوى الثقافة الرياضية وانتشار اشكال التنمر لدى تلاميذ ثانوية هالي عبد الكريم ,اسـتخدم الباحث المنهج الوصفي في الدراسة، وتكونــت عينــة الدراســة مــن (80) تلميذ وتـم اختيـار عينـة الدراسـة بـصورة عـشوائية ، تم استخدام مقياس الثقافة الرياضية، ومقياس التنمر واستعان الباحث ببرنامجEXCEL والحزمة الإحصائية (SPSS )لإجراء التحليل الاحصائي لفرضيات الدراسة وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود مستوى مرتفع من الثقافة الرياضية لتلاميذ ثانوية هالي عبد الكريم ، وانتشار متوسط لأشكال التنمر، وكان اكثر انواع التنمر انتشارا كان في التنمر اللفظي ،و لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الثقافة الرياضية وانتشار اشكال التنمر. The current study aimed to identify the relationship between the level of sports culture and the prevalence of forms of bullying among the students of Hali Abdel Karim High School. And the scale of bullying, and the researcher used the EXCEL program and the statistical package (SPSS) to conduct the statistical analysis of the hypotheses of the study, and the study reached the following results: There is a high level of sports culture for Hali Abdel Karim high school students, and a medium prevalence of forms of bullying, and the most prevalent type of bullying was verbal bullying, and there is no statistically significant relationship between sports culture and the prevalence of forms of bullying.
Description: نشاط بدني رياضي مدرسي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34127
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
عقبة شعيب.pdf1,1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.