Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34168
Title: واقع ممارسة النشاط البدني الرياضي المدرسي لفئة البنات في مرحلة المتوسط
Authors: الأخضر, فطيمي
عبد القادر, برقوق
Keywords: التربية البدنية
المكملة
العادات
التقاليد
Sports education
complementary
customs
traditions
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تعتبر التربية البدنية و الرياضية مكملة للتربية العامة و لها دور فعال في تكوين شخصية الفرد و صقلها من كل النواحي البدنية و النفسية و الاجتماعية و الفكرية و ذلك فضل مختلف الألعاب سواء كانت فردية أو اجتماعية . و في المؤسسات التربوية تعتبر المادة الوحيدة التي يعبر فيها مختلف التلاميذ عن مكبوتاتهم و ضغوطاتهم الناتجة عن الحياة الاجتماعية الصعبة . و كثافة المواد الأكاديمية حيث يجد فيها التلاميذ المتنفس الوحيد . من خلال النشاطات الترفيهية و الترويحية و التنافسية المبرمجة في الحصة ما بين التلاميذ أنفسهم و لها دورها الفعال في انتقاء و اكتشاف المواهب و أصحاب القدرات البدنية و المهارية في مختلف النشاطات الفردية أو الجماعية و تفتيح الأبواب حول النخبوية و الوصول الى البطولة و الشهرة ثم الاحترافية انتقالا من الطابع التربوي الى الطابع التدريبي المخطط . رغم كل هذه الإيجابيات نجد التربية البدنية تعترضها عدة أسباب تؤدي بالتلاميذ و التلميذات الى العزوف عنها بتقديم الأعذار منها ما يخص الواقع الحقيقي للمقومات الهيكلية و المنشآت الرياضية المتوفرة فيها و كذلك العادات و تقاليد المنطقة التي تحول دو ن الممارسة الرياضة و لا ننسى الأستاذ و دوره الفعال في التحفيز و التشجيع و الخبرة المتوفرة التي تساهم و تساعد على ممارسة الرياضة في المؤسسات التربوية و هذا ما يؤثر على التربية البدنية صفة خاصة و تكوين الفرد الصالح النامي في جميع قواه الفكرية و الخلقية . Sports education and all of its kinds is complementary to general education and it has an effective role in shaping and forming the personality of the individual and refining it in all physical, psychological, social and intellectual aspects of all games, whether individual or social. And in schools it is considered the only module in which students express their frustrations and pressures relief because of the social problems. And the stress of other modules where students find the only way out. Through the entertainment, recreational and competitive activities programmed in the class among the students themselves, and it has an effective role in selecting and discovering talents and those with physical and skill capabilities in various individual or collective activities, sports can also make or help students to elitism and access to heroism and fame, then professionalism as a transition From the educational character to the planned training character. Despite all of its advantages, we find that physical education or sport in general is faced by several reasons that lead male and female students to refrain from it by presenting excuses, including what is related to reality of the structural components and sports facilities available in it. As well as the customs and traditions of the region that prevent the practice of sports, and the professor rule and his active role in stimulation, encouragement and his available experience that contributes and helps to practice sports in educational institutions, and this affects physical education in a special way and the formation of better person with intellectual and moral powers.
Description: نشاط بدني رياضي مدرسي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34168
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
فطيمي الأخضر.pdf955,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.