Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34222
Title: نمطي التفكير الايجابي والسلبي وعلاقته بالدافعية الأكاديمية لدى الطلبة
Authors: تقي الدين, بوطبيلة
نصير, أحميدة
Keywords: نمطي التفكير
الدافعية الأكاديمية
طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
stereotypical thinking
academic motivation
students of the Institute of Sciences and Techniques of Physical and Sports
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى الكشف على نمط التفكير السائد بين الطلبة ومستوى الدافعية الاكاديمية، والتعرف على العلاقة بين نمطي التفكير والدافعية الاكاديمية لدى الطلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية الرياضية، واستخدم الطالب المنهج الوصفي للتحقق من فرضيات الدراسة، وتكونت عينة الدراسة من 53 طالب، واعتمد الطالب على مقياسين: مقياس نمط التفكير ومقياس الدافعية الاكاديمية، وتم معالجة البيانات إحصائيا بواسطة المتوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار (ت) لعينة واحدة ومعامل الارتباط يرسون، وتوصل الطالب أن نمط التفكير الايجابي هو السائد بين الطلبة، ووجود مستوى مرتفع في الدافعية الاكاديمية لدى الطلبة، ووجود ارتباط موجب دال إحصائيا بين نمطي التفكير والدافعية الاكاديمية .The study aimed to reveal the prevailing thinking pattern among students and the level of academic motivation, and to identify the relationship between the two thinking patterns and academic motivation among students of the Institute of Science and Technology of Sports Physical Activities، The student used the descriptive approach to verify the hypotheses of the study. The study sample consisted of 53 students. The student relied on two scales: the thinking style scale and the academic motivation scale. The data were processed statistically by means, standard deviation, one-sample t-test, and Yerson's correlation coefficient. The student concluded that the pattern of positive thinking is prevalent among students, the existence of a high level of academic motivation among students, and the existence of a statistically significant positive correlation between the two patterns of thinking and academic motivation.
Description: نشاط بدني رياضي مدرسي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34222
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بوطبيلة تقي الدين.pdf624,42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.