Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34316
Title: اتجاهات الطالب الجامعي نحو الإشهار الالكتروني عبر منصة تيك توك دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال جامعة قاصدي مربــاح ورقــــــــــلة
Authors: بوكرموش, عيسى
ذكار, عائشة
خليفة, مريم
Keywords: الاتجاه
الإشهار الإلكتروني
منصة
تيك توك
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف دراستنا إلى التعرف على اتجاهات الطالب الجامعي نحو الإشهار الإلكتروني عبر منصة تيك توك، والتعرف على عادات وأنماط استخدامات الطلبة لمنصة تيك توك، وكذا التعرف على تفاعلاتهم مع الإشهارات على منصة تيك توك. وتمحورت مشكلة الدراسة حول اتجاهات طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة نحو الإشهار الإلكتروني عبر منصة تيك توك؟ واندرج من السؤال الرئيسي مجموعة من الأسئلة الفرعية والتي تم عرضها كالتالي: ـ ماهي عادات وأنماط متابعة طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة للإشهارات الإلكترونية عبر منصة تيك توك؟ ـ ماهي دوافع طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة لاستخدام منصة تيك توك؟ ـ ما هي اتجاهات الطلبة نحو الإشهار الإلكتروني عبر منصة تيك توك وتفاعلهم معه؟ وللإجابة عن الأسئلة المطروحة قمنا بالاستعانة بالمنهج المسحي وذلك للحصول على معلومات أكثر دقة وذلك من خلال أداة جمع البيانات المتمثلة في الاستبيان. وقد تم التوصل للنتائج التالية: ـ أن طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة يتعرضون للإشهارات الإلكترونية من خلال استخدامهم لمنصة تيك توك، وقد استخلصنا أيضا أن غالبية الطلبة يتجاهلون الإشهارات أو يشاهدون جزءا صغيرا منها فقط. ـ نستنتج أيضا أن النسبة الغالبة من الطلبة الذين تم إجراء الدراسة عليهم يستخدمون منصة التيك توك بدافع الترفيه ومتابعة المحتوى الفكاهي الذي تقدمه المنصة، كونها تقدم محتوى أفضل مقارنة بالمنصات الأخرى من وجهة نظر الطلبة. ـ يتفاعل الطلبة مع الإشهارات الإلكترونية التي تتوافق مع طبيعة المحتوى الذي يتابعونه كمواد التجميل مثلا، وكذا الإشهارات التي تقدم معلومات مفصلة وكافية حول ما يتم عرضه.
Our study aims to identify the university student's attitudes towards electronic advertising on the Tik Tok platform, and to identify the habits and patterns of students' uses of the Tik Tok platform, as well as to identify their interactions with advertisements on the Tik Tok platform. The problem of the study revolved around the attitudes of students of the Department of Media and Communication Sciences at the University of KasdiMerbah Ouargla towards electronic advertising through the Tik Tok platform. A group of sub-questions were included from the main question, which were presented as follows: ـWhat are the habits and patterns of following electronic advertisements by students of the Department of Media and Communication Sciences at KasdiMerbah Ouargla University through the TikTok platform? ـWhat are the motives of the students of the Department of Media and Communication Sciences at KasdiMerbah Ouargla University to use the Tik Tok platform? ـWhat are the students’ attitudes towards electronic advertising via the TikTok platform and their interaction with it? In order to answer the questions posed, we used the comprehensive survey method to obtain more accurate information through the data collection tool represented in the questionnaire. The following results have been reached: ـThe electronic advertisements correspond to the nature of the content that students prefer to follow on the platform, and this makes them not disturbed by what is displayed. ـThe inconsistency of the products displayed on electronic advertisements with what has been acquired may generate a feeling of mistrust among students with the rest of the advertisements displayed, as well as interaction with them. ـElectronic advertisements provide sufficient information about the product or service largely through the platform.
Description: تخصص اتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34316
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dekkar-aicha.pdf6,97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.