Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34359
Title: الاتصال الداخلي وتأثيره على الأداء الوظيفي في المؤسسات الإعلامية الجزائرية "دراسة مسحية على عينة من موظفي إذاعة الجزائر من ورقلة
Authors: ثابت, مصطفى
كراش, سعيدة
بورقعة, شيماء
Keywords: الاتصال الداخلي
الأداء الوظيفي
المؤسسة الإعلامية
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الوصفية المسحية للتعرف على كيفية تأثير الاتصال الداخلي على الأداء الوظيفي لموظفي إذاعة ورقلة الجهوية، من خلال هذه الدراسة التي قمنا بها في إطارنا التطبيقي على عينة شملت عمل قطاع المؤسسة الإعلامية عن طريق الحصر الشامل ،والمتمثلة في 30 عينة ينشطون داخل الإذاعة باستخدام أداة استمارة الاستبيان بناءا على جملة من النظريات التي اعتمدنا عليها كمقاربة للحصول على أدق المعلومات وأهمها" النظرية البنائية الوظيفية، نظرية الإدارة العلمية" نظرية انتشار المبتكرات" لذا توصلنا إلى جملة من النتائج التي نذكر منها:  معرفة التأثير الإيجابي الذي يحدثه الاتصال الداخلي في المؤسسة من خلال التفاعل بين الموظفين وتبادل للمعلومات سوء في إطار العمل أو خارج نطاق الوظيفة ،وهذا ساعد على تكوين علاقات بين مختلف مستويات الاتصال.  ضرورة الاعتماد على وسائل الاتصال بمختلف أنوعها في الإدارة لتفعيل العنصر البشري للبلوغ المنظمة أهدافها كاملة.  توصلت الدراسة أيضا إلى أن الاتصال كلما كان فعال كلما زاد نشاط المؤسسة الإذاعية في نشر محتواها الإعلامي.  استخدام المؤسسة الإذاعية لتكنولوجيات الحديثة وعصرنة إداراتها عن طريق وسائل ومنصات التواصل لخلق حركية وزيادة العملية الاتصالية بين العمال وتوفير الجهد والوقت.  من خلال الدراسة الميدانية التي قمنا بها اتضح لنا من وجود علاقة وطيدة بين أعلى قمة في الهرم المؤسساتي وصولا إلى أدنى قمة في الهرم وهذا ما وصفناه بالاتصال المنظم أو التنظيمي الذي يبني انسجام بين مستويات الإدارة وهذا ما تسعى له أي منظمة؟
The descriptive survey study aimed to identify how internal communication affects the job performance of the employees of Radio Ouargla RegionalK through the descriptive survey study that we carried out in our applied framework on a sample that included the work of the media institution sector through a comprehensive inventory of 30 samples who are active within the radio using a tool The questionnaire was based on a number of theories that we relied on as an approach to obtain the most accurate information, the most important of which is the functional constructivist theory, the theory of the spread of innovations, and the scientific management theory. Therefore, we reached a number of results, including:  Knowing the positive impact of internal communication in the organization through the interaction between employees and the exchange of information, whether within the framework of work or outside the scope of the job, and this helped to form relationships between the various levels of communication.  The necessity of relying on various means of communication in management to activate the human element for the organization to achieve its full objectives.  The study also concluded that the more effective the communication, the greater the activity of the radio institution in publishing its media content.  The broadcasting corporation's use of modern technologies and modernization of its management through means and platforms of communication to create mobility and increase the communication process between workers and save effort and time.  Through the field study that we carried out, it became clear to us that there is a strong relationship between the highest peak in the institutional hierarchy up to the lowest peak in the pyramid, and this is what we described as the organized or organizational communication that builds harmony between the levels of management, and this is what any organization seeks.
Description: تخصص:اتصال جماهيري ووسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34359
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kerrache-saida.pdf8,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.