Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34496
Title: أثر برنامج يعتمد على ألعاب kids في تطوير الإدراك الحسي-حركي للأطفال
Authors: إلياس, شافو
قيس, فضل
Keywords: برنامج العاب kids
الإدراك الحسي-حركي
أطفال المرحلة العمرية 11-12 سنة.
kids games program
sensory-kinesthetic perception
children aged 11-12 years.
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على تأثير برنامج مقترح يعتمد على العاب kids، في تطوير بعض متغيرات الإدراك الحسي -حركي، لتلاميذ المرحلة المتوسطية 11-12 سنة، والكشف عن الفروق في تأثير البرنامج تبعا لتلاميذ المتوسط، واستخدم الطالب المنهج التجريبي للتحقق من فرضيات الدراسة وتكونت عينة الدراسة من 40تلميذ من متوسطة الفارابي المقارين، قسمت إلى مجموعتين تجريبية وضابطةحيث خضعت المجموعة التجريبية إلى برنامج تدربي مدة (4)أسابيع،حيث اعتمد الطالب على اختبارين:القبلي والبعدي، وتم معالجة البيانات إحصائيا بواسطة المتوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار (ت) لعينة واحدة واختبار (ت) لعينتين مستقلتين . وتوصل الطالب إلى عدم وجود فروق ذلة إحصائيا في الاختبار القبلي بين العينة الضابطة والتجريبية ، وجود فروق دالة إحصائيا بين الاختبار القبلي والبعدي للعينة الضابطة في اختبار إدراك الزمن والاتجاه أما بنسبة للقفز العمودي والأفقي لا توجد فروق ، وجود فروق دالة إحصائيا بين الاختبار القبلي والبعدي للعينة التجريبية في إدراك القفز العمودي وإدراك الاتجاه في حين لا توجد فروق دالة إحصائيا في إدراك القفز الأفقي وإدراك الزمن في حين توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار البعدي للعينة التجريبية والضابطة في إدراك الاتجاه وإدراك القفز العمودي وإدراك الزمن، في حين لم يجد فروق في إدراك القفز الأفقي . The study aimed at identifying the effect of a proposed program based on kids games, on the development of some variables of sensory-kinesthetic perception, for middle school pupils 11-12 years old, and the detection of differences in the effect of the program depending on the middle school pupils. The student used the experimental method to verify the hypotheses study.The sample of the study consisted of 40 students from Alfarabi middle School In Megarine, where It has been divided into two groups, experimental and controls,Where the experimental group underwent a training program for a period of (4) weeks, Where the student relied on two tests: pre-test and post-test. The data were processed statistically by the arithmetic average and standard deviation, (T) -test for one sample, and (T) -test for two independent samples.The student concluded that there were no statistically significant differences in the pre-test between the control and experimental samples, There are statistically significant differences between the pre and post test of the control sample in the perception of time and direction test. As for the vertical and horizontal jumps, there are no differences, There are statistically significant differences between the pre and post test of the experimental sample in perceiving the vertical jump and perceiving the direction While there are statistically significant differences between the post-test of the experimental and control sample in perception of direction, perception of vertical jump, and perception of time, whereas no differences were found in the perception of the horizontal jump.
Description: نشاط بدني رياضي مدرسي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34496
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
شافو إلياس.pdf658,16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.