Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34639
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorحجاج, عبد الرؤوف-
dc.contributor.authorبن زيد, الصافي-
dc.contributor.authorبن السايح, الزاوي-
dc.date.accessioned2023-10-09T10:44:43Z-
dc.date.available2023-10-09T10:44:43Z-
dc.date.issued2023-06-19-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34639-
dc.descriptionإدارة أعمالen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسةإلى معرفة دور الابتكار الترويجي بالتركيز على الأبعاد (الإعلان، الابتكار في البيع الشخصي، الابتكار في مجال تنشيط المبيعات، الابتكار في مجال النشر) في تحقيق الميزة التنافسية من خلال خمسة أبعاد (الجودة، التكلفة، الابداع، المرونة، التسليم) بوكالة موبيليس،عن طريق دراسة العلاقة بين المتغيرات. لتحقيق أهداف الدراسةتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي والاعتماد على الاستبيان كأداة لجمع البيانات،حيث أجريت الدراسة على عينة عشوائية قدرت ب (110مشترك) من مشتركي وكالة موبيليس بورقلة، وتم استخدام برنامج الحزمةالإحصائيةللعلوم الاجتماعيةSPSS . توصلت الدراسةإلى عددمن النتائج أهمهاوجود مستوى مرتفع لممارسة الابتكار الترويجي بمؤسسة موبليس،مستوى الميزة التنافسية بدرجات عالية،كما أن هناكعلاقة ذات دلالة إحصائية لأبعاد الابتكار الترويجي في تحقيق الميزة التنافسية لدى مؤسسة موبيليس محل الدراسة، وتتجسدفروق ذات دلالة إحصائية في الميزة التنافسية تبعا للمتغيرات الشخصية (الجنس. السن. المستوى التعليمي. مدة الاشتراك).en_US
dc.description.abstractThis study aims to know the role of promotional innovation by focusing on the dimensions (advertising, innovation in personal selling, innovation in the field of sales promotion, innovation in the field of publishing) in achieving competitive advantage through five dimensions (quality, cost, creativity, flexibility, delivery) by agency Mobilis, by studying the relationship between variables. To achieve the objectives of the study, the analytical descriptive approach was used and the questionnaire was relied upon as a data collection tool. The study was conducted on a random sample estimated at 110 subscribers from the Mobilis Agency of Ouargla, and the SPSS program was used. The study reached a number of results, the most important of which is the presence of a high level of promotional innovation practice in the Mobilis Corporation, the level of competitive advantage with high degrees, and there is a statistically significant relationship to the dimensions of promotional innovation in achieving the competitive advantage of the Mobilis Corporation under study, and statistically significant differences are embodied in the competitive advantage According to personal variables (gender, age, educational level, subscription period) .-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح -ورقلةen_US
dc.subjectابتكار ترويجيen_US
dc.subjectوكالة موبيليس- ورقلةen_US
dc.subjectميزة التنافسيةen_US
dc.subjectpromotional innovationen_US
dc.subjectcompetitive advantageen_US
dc.subjectMobilis Agency - Ouarglaen_US
dc.titleدور الإبتكار الترويجي في تحقيق الميزة التنافسية دراسة ميدانية لمؤسسة موبيليس-ورقلة-en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benzaid-bensaiah.pdf1,5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.