Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34699
Title: دور التدريب في تحسين انتاجية العاملين بالمؤسسات الاقتصادية
Authors: نعوم, عبد العزيز
مصباح, وليد عرفات
مختاري, سيف الدين
Keywords: البرامج التدريبية
الانتاجية
التكوين
التدريب
training
training program
configuration
productivity
Issue Date: 17-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح -ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الدور الذي يلعبه التدريب في تحسين إنتاجية العاملين من خلال دراسة تطبيقية على مستوى مطاحن الواحات تقرت وكذا معرفة اهمية التدريب في الحياة المهنية للعمال ولتحقيق اهداف الدراسة اعتمدنا على إتباع المنهج الوصفي التحليل والاعتماد على الاستبيان كأدة رئيسية، حيث تم توزيع الاستبانةالورقية وتم استخدام برنامج SPSS لمعالجة الاحصائية وبعد تحليل النتائج توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها فيمايلي: 1) توجد علاقة ارتباطية طردية وقوية بين نظام التدريب وإنتاجية العاملين. 2) توجد فروقات ذات دلالة إحصائية في علاقة التدريب وانتاجية العاملين تعزي إلى الجنس.
This study aimed to Under stand the rôle of training in improving worker productivity through an applied study at the level of Oasis Mills, which was established. It also aimed to understand the importance of training in the working life of workers. To achieve the study goals, we relied on a descriptive approach, analysis, and questionnaire as a main tool. Fifty paper questionnaires were distributed, and the SPSS program was used to treat the statistics. After analyzing the results, the study reached a number of results, the most important of which are the following: There is a strong correlation between the training system and worker productivity. Statistically significant differences in training relationship and employee productivity are attributable to sex.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34699
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mektari_masbah.pdf2,54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.