Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34702
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorكاوجة, بشير-
dc.contributor.authorقويدري, مروة-
dc.contributor.authorالأبرش, سليمة-
dc.date.accessioned2023-10-12T09:35:21Z-
dc.date.available2023-10-12T09:35:21Z-
dc.date.issued2023-06-17-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34702-
dc.descriptionإدارة أعمالen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة إلى معرفة أثر الثقافة التنظيمية على التشارك المعرفي،حيث تم استخدام الإستبانة كأداة رئيسية لجمع المعلومات،واقتصرت عملية التوزيع على أسلوب العينة العشوائية البسيطة بحيث بلغ تعداد عينة الدراسة 37مفردة على أساتذة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية والتسيير جامعة قاصدي مرباح ورقلة،تم تحليل البيانات الواردة في الاستمارة عن طريق استخدام البرنامج Excelوالبرنامج الإحصائيspss بالاعتماد على المتوسطات الحسابيىة، والانحرافات المعيارية ومعاملات الارتباط،تحليل الانحدار المتعدد والبسيط،وتم استخدام المنهج الوصفي . وقد تم التوصل إلى مجموعة من النتائج المتمثلة في أنه مستوى التشارك المعرفي بين الأساتذة عالي وهذا راجع لاهتمام الأساتذة بالمعرفة وتشاركها مع بعضهم، ولديهم نظرة إيجابية حول مستوى الثقافة التنظيمية المتوافرة لديهم، كما تؤكد الدراسة على وجود علاقة طردية بين التشارك المعرفي كمتغير تابع والثقافة التنظيمية كمتغير مستقل.en_US
dc.description.abstractThe study aims to know the impact of organizational culture on knowledge sharing, where the questionnaire was used as a main tool for collecting information, and the distribution process was limited to the method of a simple random sample, so that the number of the study sample reached 37 single teachers of the Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences, University of Kasdi Merbah and Ouargla, the data received were analyzed In the questionnaire by using the Excel program and the spss statistical program, depending on the arithmetic means, standard deviations and correlation coefficients, simple and multiple regression analysis, and the analytical descriptive approach was used. A set of results has been reached, represented in the fact that the level of knowledge sharing among professors is high, and this is due to the teachers' interest in knowledge and sharing it with each other, and they have a positive view about the level of organizational culture available to them. The study also confirms the existence of a direct relationship between knowledge sharing as a dependent variable and organizational culture as a variable. independent.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح -ورقلةen_US
dc.subjectثقافة تنظيميةen_US
dc.subjectمعتقدات تنظيميةen_US
dc.subjectنقل معرفةen_US
dc.subjectتحويل معرفةen_US
dc.subjectتشارك معرفيen_US
dc.subjectقيم تنظيميةen_US
dc.subjectorganizational cultureen_US
dc.subjectorganizational beliefsen_US
dc.subjectknowledge transferen_US
dc.subjectknowledge transferen_US
dc.subjectknowledge sharingen_US
dc.subjectorganizational valuesen_US
dc.titleدور الثقافة التنظيمية في تعزيز التشارك المعرفي دراسة ميدانية كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير -جامعة ورقلة -en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kiaidri-elabrache.pdf2,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.