Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34745
Title: تحليل أسئلة كراس نشاطات اللغة العربية للسنة الخامسة ابتدائي وفق مستويات بلوم المعرفية
Authors: مباركة خمقاني
نصيرة, بوزيدي
Keywords: الأسئلة
اللغة العربية
مستويات بلوم
كراس النشاطات
سنة خامسة ابتدائي
questions
langue arabe
niveaux de Bloom
cahier d'activités
cinquième année primaire
questions
Arabic language
Bloom's levels
activity book
Issue Date: 2023
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على واقع الأسئلة وذلك بتقييم وتحليل أسئلة كراس نشاطات اللغة العربية للسنة الخامسة من التعليم الابتدائي وفق مستويات بلوم المعرفية، وذلك من أجل تثمين مواطن القوة ومعالجة النقائص، ومعرفة مدى مساهمة الأسئلة في الكشف عن مستويات التلاميذ في هذا الطور، مجيبة عن الإشكالية التالية: كيف تغطي أسئلة كراس نشاطات اللغة العربية للسنة الخامسة ابتدائي المستويات المعرفية وفق تصنيف بلوم؟ وللإجابة عن هذه الإشكالية اعتمدنا المنهج الوصفي مع الاستعانة بالتحليل والإحصاء كأدوات إجرائية، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: - الأسئلة المقالية و الأسئلة الموضوعية متقاربة في كراس النشاطات مع تفاوت بسيط بينهما. - أكثر المستويات حضورا مستوى التركيب يليه مستوى التطبيق، مع الإهمال التام. لأسئلة مستوى التقويم لأنها أعلى من مستوى نضج المتعلم. - أغلب الأسئلة استهدفت المستويات العقلية الدنيا.
Cette étude vise à éclairer la réalité des questions pour analyser et évaluer les questions du Cahier d'Activités de Langue Arabe pour la cinquième année du primaire selon les niveaux de connaissance de Bloom, afin d'évaluer les points forts et combler les lacunes, et savoir dans quelle mesure les questions contribuent à révéler les niveaux des élèves dans cette phase, en répondant à la problématique suivante : Les questions du cahier d'activités de langue arabe pour la cinquième année primaire couvrent-elles les niveaux cognitifs selon la classification de Bloom
Afin de répondre à cette problématique, nous avons adopté l'approche descriptive avec l'utilisation de l'analyse et des statistiques comme outils procéduraux.L'étude a abouti à un ensemble de résultats dont les plus importants sont : - Les questions à développement et les questions objectives sont similaires dans le cahier d'activités, avec une légère différence entre elles. Le niveau le plus présent est le niveau d'installation, suivi du niveau d'application, avec une négligence totale. Pour les questions de niveau d'évaluation car elles sont supérieures au niveau de maturité de l'apprenant. La plupart des questions ciblaient les niveaux mentaux
This study aims to shed light on the reality of the questions by evaluating and analyzing the questions of the Arabic Language Activities Booklet for the fifth year of primary education according to Bloom’s levels of knowledge, in order to assess the strengths and address the shortcomings, and to know the extent to which the questions contribute to revealing the levels of students in this phase, responding about the following problem: How do the questions of the Arabic language activity booklet for the fifth year of primary school cover the cognitive levels according to Bloom's taxonomy? In order to answer this problem, we adopted the descriptive approach with the use of analysis and statistics as procedural tools. The study reached a set of results, the most important of which are: - Essay questions and objective questions are similar in the activity book, with a slight difference between them. The most present level is the installation level, followed by the application level, with complete neglect. For evaluation level questions because they are higher than the learner's maturity level. Most of the questions targeted the lower mental levels. Keywords: questions, Arabic language, Bloom's levels, activity book, fifth year of primary school
Description: التخصص:.لسانيات تطبيقية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34745
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بوزيدي نصيرة.pdf3,87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.