Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34870
Title: التوافق المهني وعلاقته بالدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه المدرسي و المهني (دراسة ميدانية على عينة من مستشاري التوجيه المدرسي المهني بمدينة ورقلة)
Authors: قدوري, الحاج
قدور, كريمة
قدوري, سميحة
Keywords: التوافق المهني
الدافعية للإنجاز
مستشاري التوجيه
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تسعى الدراسة الحالية للكشف عن العلاقة بين التوافق النفسي المهني والدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه المدرسي، ومعرفة مستوى متغيرات الدراسة: التوافق النفسي، والتوافق المهني، والدافعية للإنجاز لدى أفراد العينة، وكذا الكشف عن دلالة الفروق في كل من التوافق النفسي والتوافق المهني والدافعية للإنجاز تبعا لمتغيري: (الجنس-سنوات الأقدمية) والتفاعل بينهما ، وللخوض في هذه الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي الإرتباطي ,لأنه الأنسب لهذا الموضوع. وتكونت عينة الدراسة الحالية من:(100) مستشارا ومستشارة، واختيرت عينة الدراسة بالطريقة العينة العشوائية البسيطة, وتم التطبيق الميداني بالــــــــــــــــــــــــــــمؤسسات التربوية: (المتوسطات والثانويات) بمدينة -ورقلة. كما تم الإعتماد في جمع البيانات على الإستبانات , تم توزيعها على عينة . وبعدها تم التأكد من الخصائص السيكومترية لمقياسي الدراسة، بحساب معاملات الصدق والثبات قبل تطبيقها في الدراسة الأساسية ، ثم عولجت البيانات بإستخدام برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الإجتماعية: (SPSS) في نسخته الثانية والعشرون: (22). وانتهت الدراسة إلى النتائج الآتية: 1-مستوى التوافق المهني لدى مستشاري التوجيه متوسطا. 2-مستوى الدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه المدرسي مرتفعا. 3-لا توجد علاقة دالة إحصائيا بين التوافق المهني والدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه المدرسي. 4-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق المهني لدى مستشاري التوجيه المدرسي تبعا بمتغير الجنس: (الذكور-الإناث) وسنوات الأقدمية: (أقل من 05سنوات)(5-1سنوات)(أكثر من 10سنوات) والتفاعل بينهما. 5-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه المدرسي تبعا بمتغير الجنس: (الذكور-الإناث) وسنوات الأقدمية: (أقل من 05سنوات)(5-10سنوات)(أكثر من 10سنوات) والتفاعل بينهما. وقد فسرت هذه النتائج المتوصل إليها في ضوء التراث النظري والدراسات السابقة المتعلقة بموضوع الدراسة الحالية: (التوافق النفسي المهني والدافعية للإنجاز)، وختمت الدراسة بمجموعة من الاقتراحات الموجهة لطاقم العمل التوجيهي والاستشاري :(مستشاري التوجيه المدرسي والمهني) أفراد عينة الدراسة والإدارة المدرسية.
The current study aims to explore the relationship between professional psychological compatibility and achievement motivation among school guidance counselors. It seeks to determine the levels of the study variables: psychological compatibility, professional compatibility, and achievement motivation among the sample individuals. Additionally, it aims to identify the significance of differences in psychological compatibility, professional compatibility, and achievement motivation based on two variables: gender and years of experience, as well as their interaction. The descriptive-correlational approach was adopted for this study. Statistical tests were used to examine the study's questions, including the following methods: One-sample t-test: To determine the levels of the study variables (psychological compatibility, professional compatibility, and achievement motivation) among the study sample individuals. Pearson correlation coefficient: To determine the relationship between the variables of psychological compatibility and achievement motivation, as well as professional compatibility and achievement motivation among the study sample individuals. Two-way analysis of variance (ANOVA): To determine the significance of differences in psychological compatibility, professional compatibility, and achievement motivation based on the variables of gender, years of experience, and their interaction. The current sample consisted of 100 male and female counselors, selected randomly. The field application was conducted in educational institutions (middle and high schools) in the city of Ouargla. The following instruments were used to collect the data: Psychological Compatibility Scale designed by Dawad Haj Mohammed (2019). Self-Learning Scale designed by Khalifa Nawal (2017). Achievement Motivation Scale designed by Othman Mariam (2010). The psychometric properties of the study scales were confirmed by calculating validity and reliability coefficients before their application in the main study. The data were then analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 22. The study concluded with the following results: The level of psychological compatibility among school guidance counselors was high. The level of professional compatibility among school guidance counselors was moderate. The level of achievement motivation among school guidance counselors was high. There was no statistically significant relationship between psychological compatibility and achievement motivation among school guidance counselors. There was no statistically significant relationship between professional compatibility and achievement motivation among school guidance counselors. There were statistically significant differences in psychological compatibility among school guidance counselors based on gender (males and females), years of experience (less than 5 years, 5-10 years, more than 10 years), and their interaction. There were no statistically significant differences in professional compatibility among school guidance counselors based on gender (males and females), years of experience (less than 5 years, 5-10 years, more than 10 years), and their interaction. There were no statistically significant differences in achievement motivation among school guidance counselors based on gender (males and females), years of experience (less than 5 years, 5-10 years, more than 10 years), and their interaction. These results were interpreted in light of the theoretical background and previous studies related to the current study's topic of professional psychological compatibility and achievement motivation. The study concluded with a set of recommendations directed towards the guidance and counseling team (school and career counselors) as well as the school administration.
Description: التخصص: إرشاد وتوجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34870
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
keddouri-samiha.pdf670,55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.