Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34890
Title: دور موقع الفاسبوك بالتحصيل الدراسي لدي الطلبة الجامعين بجامعة ورقلة دراسة مسحية على عينة من طلبة قسم علوم الاعلام والاتصال
Authors: كاوجة محمد الصغير
نواصر, إيمان
التجاني أمينة
Keywords: موقع الفايسبوك
التحصيل الدراسي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تسعى هذه الدراسة إلى الكشف عن دور الفايسبوك في التحصيل الد ا رسي من خلال دراسة عينة من طلبة جامعة قاصدي مرباح، حيث تم الاعتماد على أداة الملاحظة واستمارة الاستبيان التي تم تقسيمها إلى الأربعة محاور، لجمع البيانات والمعلومات من الافرادالعينة، مجتمع البحث والمتمثل أساسا في الطلبة الجامعيين الذين يستخدمون الفاسبوك في التحصيل الدراسي، في حين تم تطبيق العينة العشوائية الطبقية، وتم اختيار مفردة، وقد توصلت هذه الدراسي إلى مجموعة من النتائج لعل أهمها: 1: يستخدم طلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية موقع face book من أجل التواصل والتفاعل وتبادل المعلومات والأفكار مع الأصدقاء. 2: استخدام طلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية موقع face book لم يؤثر على مستواهم الدراسي. 3: نستنتج ان موقعFace book لطلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية إشباعات اجتماعية وثقافية. 4: اثار الإيجابية استخدام موقع face book على طلبة بشكل إيجابي، من تبدل المعلومات والأفكار مع الاخرين. 5: أثر السلبية استخدام موقع face book على طلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بشكل وذلك لأنه يضيع من وقتهم ويساعدهم على نشر الأكاذيب والإشاعات.
This study seeks to reveal the role of Facebook in academic achievement by studying a sample of Kasdi Merbah University students, where the observation tool and the questionnaire were divided into four axes, to collect data and information from the sample individuals, the research community, which is mainly university students who use Facebook in academic achievement, while the stratified random sample was applied, and a random sample was chosen. This study reached a set of results, perhaps the most important of which are: 1;Students of the College of Humanities and Social Sciences use face book to communicate, interact and exchange information and ideas with friends. Two: The use of face book by students of the Faculty of Humanities and Social Sciences did not affect their academic level. Three: We conclude that the Face book site for students of the Faculty of Humanities and Social Sciences provides social and cultural gratification. Four: The positive effects of using the face book site on students in a positive way, in terms of exchanging information and ideas with others. 5: The negative impact of using the face book website on the students of the College of Humanities and Social Sciences in a way because it wastes their time and helps them spread lies and rumors
Description: تخصص: اتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34890
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nouaser-imane.pdf817,24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.