Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34949
Title: أثر المسؤولية الاجتماعية في تحقيق الميزة التنافسية دراسة ميدانية في مؤسسة اتصالات الجزائر -تقرت
Authors: بوخلوة, باديس
بن دلالي, سهام
برينوبة, سندس
Keywords: مؤسسة اتصالات الجزائر
مسؤولية اجتماعية
social responsibility
Algeria Telecom Corporation
مسؤولية أخلاقية
الجودة
ميزة تنافسية
مسؤولية قانونية
competitive advantage
quality
ethical responsibility
legal responsibility
Issue Date: 19-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح -ورقلة
Abstract: كان الهدف الرئيسي من هذه الدراسة هو دراسة أثر المسؤولية الاجتماعية لتحقيق الميزة التنافسية لشركة الاتصالات الجزائر تقرت، حيث اخترنا أربعة أبعاد للمتغير المستقل (المسؤولية الاجتماعية)، وتمثلت هذه الأبعاد في: البعد القانوني، البعد الإقتصادي، البعد الأخلاقي، البعد الإنساني (الخيري)، كما قمنا بتقسيم المتغير التابع الميزة التنافسية إلى أربعة أبعاد: الجودة، تخفيض التكلفة، الإبداع والإبتكار، الإستجابة. لإتمام الدراسة تم إعداد استبيان من طرف الباحثتين، والذي استخدم كأداة لجمع البيانات إذ وزع الاستبيان على عينة ملائمة متكونة من (87) عاملا بمؤسسة اتصالات الجزائر بتقرت، كما تم استخدام المنهج الوصفي، حيث تحصلنا على (70) استبيان صالحة للتحليل، وتم استخدام برنامج التحليل الإحصائي(Spss). ومن أهم النتائج المتحصل عليها في هذه الدراسة كما يلي: _ إن المسؤولية الاجتماعية تؤثر ايجابيا على الميزة التنافسية في مؤسسة اتصالات الجزائر-تقرت_ تؤثر المسؤولية الاجتماعية بشكل إيجابي في مؤسسة اتصالات الجزائر تقرت_ تؤثر الميزة التنافسية بشكل ايجابي من وجهة نظر العاملين في مؤسسة اتصالات الجزائر تقرت-كل من البعد القانوني والبعد الأخلاقي للمسؤولية الاجتماعية لها تأثيرا إيجابيا على الميزة التنافسية-عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تصورات أفراد عينة الدراسة حول المسؤولية الاجتماعية والميزة التنافسية.
The main objective of this study was to study the impact of social responsibility to achieve the competitive advantage of the Algeria Telecom Company, where we chose four dimensions for the independent variable (social responsibility). We also divided the dependent variable of competitive advantage into four dimensions: quality, cost reduction, creativity and innovation, and response. To complete the study, a questionnaire was prepared by the two researchers, which was used as a tool for data collection, as the questionnaire was distributed to an appropriate sample consisting of (87) workers at Algeria Telecom Corporation in Tokrt, and the descriptive approach was used, where we obtained (70) valid questionnaires for analysis, and a program was used Statistical Analysis (Spss). The most important results obtained in this study are as follows: _Social responsibility positively affected the competitive advantage at Algeria Telecom Touggourt- Social responsibility affects positively in Algeria Telecom Corporation_ Competitive advantage affects positively from the point of view of workers in the institutions Algeria Telecom Touggourt-Both the legal dimension and the moral dimension of social responsibility have a positive effect on the competitive advantage- There are no statistically significant differences in the perceptions of sample members Study on social responsibility and competitive advantage.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34949
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bendalali-bariona.pdf1,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.