Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34987
Title: انعكاسات الألعاب الإلكترونية على الاتصال الأسري من وجهة نظر الأولياء دراسة ميدانية على عينة من الأولياء بحي المخادمة ورقلة
Authors: قريشي, نجاة
مدقن, يمينة
Keywords: الألعاب الإلكترونية
الإتصال الأسري
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: لقد حاولنا من خلال هذه الدراسة التعرف على الألعاب الإلكترونية التي يقدم الأطفال على استخدامها بكثافة، وأثر ذلك على الاتصال الأسري. وكذا الوقوف على أهمية الاتصال الأسري في ظل انتشار التكنولوجيا بجميع صورها على المجتمعات بصفة عامة. وأن الآثار التي تخلفها الألعاب الإلكترونية على الطفل، يمكن أن يكون لها انعكاسات على المجتمع الذي يعيش فيه ويتفاعل معه. من خلال طرح التساؤلات التالية: - كيف تنعكس ممارسة الأطفال للألعاب الإلكترونية على الاتصال الأسري ؟ - ما مدى وعي الأولياء لمخاطر الألعاب الإلكترونية ؟ معتمدين على عينة قصدية والمتمثل عددها في 50 وليا من حي المخادمة ورقلة. وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي كونه المنهج المناسب لدراسة موضوع البحث؛ ومن أجل جمع البيانات اعتمدنا أداة الاستبيان؛ وتم تحليل البيانات إحصائيا باستخدام برنامج العلوم الاجتماعية spss بالاستعانة بحساب التكرارات والنسب المئوية واختبار "ت" ومعامل الارتباط بيرسون. وقد أسفرت نتائج الدراسة عن مايلي: 1. أن أغلب سن الأطفال الذين يستخدمون الألعاب الإلكترونية هم دون السادسة من العمر، كما يرى أولياؤهم أن الألعاب الإلكترونية المفضلة هي القتالية، لاجتماع فئتين على الأقل حول هذه النوعية من الألعاب وهم الأطفال بين 12 سنة و15 سنة. 2. كما نجد أن أغلبية أفراد العينة من وجهة نظر أولياؤهم أن الجهاز الذي يفضله الطفل لممارسة الألعاب الإلكترونية هو الهاتف الذكي، لسهولة حمله والتعامل معه. 3. ويرى أغلبية أفراد العينة أن الطفل يقوم بتحميل الألعاب الالكترونية بمفرده، ويستخدمها يوميا، مستغرقا فيها أكثر من ساعتين. 4. ويرى الأولياء أيضا أن وقت لعب الأطفال بالألعاب الإلكترونية لا يفوق وقت الجلوس مع الأسرة، وأن تفاعلهم مع الأسرة وإن قل إلا أنه لا ينفي وجود تفاعل مستمر. وأنه أحيانا ما تعزل الألعاب الإلكترونية الأطفال عن من هم حولهم من أفراد الأسرة. 5. ورغم وجود تأثير على الاتصال الأسري لدى الأطفال بسبب الألعاب الالكترونية بنسبة معتبرة؛ إلا أننا أحيانا نجد أن الأبوين أو الإخوة يشاركون الطفل في الألعاب الالكترونية؛ حتى لا تتسع دائرة انعزال الطفل كليا عن الآخرين. 6. نستنتج أيضا أن أغلبية أفراد العينة يرون أن الأطفال يشاركون في استقبال الزوار والأقارب ولا يفضلون اللعب، كما أنهم يساعدون بالأعمال المنزلية، ويشاركون أحيانا في جلسات العائلة للنقاش والتشاور والتحاور. 7. كما نجد وحسب فئات عمرية معينة؛ أن الطفل يبدأ بالبكاء إذا منعت عنه الألعاب الإلكترونية، إلا أن الأولياء يمكنهم التحكم في الوقت الذي يلعب فيه الطفل؛ وبالرغم أيضا من وجود اختلاف معه بسبب كثرة ممارسة الألعاب الإلكترونية. 8. كما أنه لا توجد صعوبة في استجابة الأطفال عندما يُطلب منهم ترك الجهاز والتوقف عن اللعب. 9. إن نسبة المبالغة بممارسة الألعاب تجعل الطفل كثير الشجار مع إخوته، كما أن إهمال الواجبات المدرسية كان ملحوظا. 10. يرى الأولياء بوجوب معاقبة الطفل على إفراطه في استخدام الألعاب الإلكترونية، كحرمانه من استعمال الهاتف، أو منعه من الوصول إلى الانترنت، أو حرمانه من الأشياء التي يحبها. 11. يرى الأولياء أن الطفل يشعر بالحيوية والحماس، والفرح والسرور عند استخدام الإلكترونية كونها لهذا لا يبرح الأطفال عن اللعب بهذه الألعاب. 12. نجد أن الأولياء يضعون الأطفال تحت المراقبة والمتابعة والحرص على أن تكون هذه الألعاب تناسب سنهم.
We have tried through this study to identify the electronic games that children use extensively, and its impact on family communication. As well as standing on the importance of family communication in light of the spread of technology in all its forms to societies in general. And that the effects of electronic games on the child will be reflected in the society in which he lives and interacts with him. By asking the following questions: - How does children's practice of electronic games affect family communication? - How aware are parents of the dangers of electronic games? They depended on the snowball sample, which consisted of 50 guardians from Al-Makhdama district of Ouargla. We relied on the descriptive correlative approach, as it is the appropriate method for studying the subject of the research. In order to collect the data, we adopted the questionnaire tool. The data were analyzed statistically using the social sciences program spss, using the calculation of frequencies, percentages, the T test, and Pearson's correlation coefficient. The results of the study revealed the following: 1. Most of the children who use electronic games are under six years of age, and their parents see that the preferred electronic games are combat, because at least two categories of this type of games come together, and they are children between 12 and 15 years old. 2. We also find that the majority of the respondents, from the point of view of their parents, believe that the device that the child prefers to play electronic games is the smart phone, because it is easy to carry and handle. 3. The majority of respondents believe that the child downloads electronic games on his own and uses them daily, spending more than two hours on them. 4. Parents also believe that the time children play electronic games does not exceed the time they sit with the family, and that their interaction with the family, even if it is less, does not negate the existence of continuous interaction. And that electronic games sometimes isolate children from the family members around them. 5. Although there is a significant impact on family communication among children due to electronic games; However, sometimes we find that parents or brothers participate in electronic games with the child. So that the circle of isolation of the child does not expand completely from others. 6. We also conclude that the majority of respondents believe that children participate in receiving visitors and relatives and do not prefer to play. They also help with household chores, and sometimes participate in family sessions for discussion, consultation and dialogue. 7. As we find, according to certain age groups; The child starts crying if electronic games are prevented from him, but the parents can control the time the child plays; Although there is also a difference with him due to the large number of electronic games. 8. Also, there is no difficulty in children's response when asked to put the device down and stop playing. 9. The percentage of exaggeration in playing games causes the child to quarrel a lot with his brothers, and the neglect of homework was noticeable. 10. Parents believe that the child should be punished for excessive use of electronic games, such as depriving him of using the phone, preventing him from accessing the Internet, or depriving him of the things he loves. 11. Parents see that the child feels energetic, enthusiastic, joyful and happy when using electronic devices, as this is why children keep playing with these games. 12. We find that parents put children under observation and follow-up, and make sure that these games are appropriate for their age.
Description: التخصص: علم اجتماع الاتصال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34987
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
medaken-yamina.pdf641,28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.