Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35021
Title: واقع الخدمات الالكترونية بالبنوك الاسلامية دراسةحالة بنك السلام فرع ورقلة
Authors: جعدي, شريفة
بوجعدار, محمد اقبال
فردية, محمد عبد الفتاح
Keywords: خدمات مصرفية الكترونية
صيرفة الكترونية إسلامية
مصرف السلام
مصرف السلام الجزائر
فاعلية الخدمات
جودة الخدمات
Electronic banking services
Al Salam Bank
quality of services
effectiveness of services
Islamic electronic banking
Al Salam Bank Algeria
Issue Date: 17-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح -ورقلة
Abstract: يهدف هذا البحث إلى معالجة واقع الخدمات المصرفية بالبنوك الإسلامية لما لها دور استراتيجي مهم في نشاط الاقتصادي وذلك من خلال دراسة إشكالية ما واقع الخدمات المصرفية الالكترونية المقدمة في مصرف السلام فرع ورقلة ,واعتمدنا في دراسة الإشكالية على منهج الوصفي من اجل عرض مختلف المفاهيم المتعلقة بخدمات المصرفية الالكترونية في البنوك الإسلامية ومن جانب الميداني استخدمنا اسلوب دراسة الحالة مستعينين بالمقابلة والاستبيان لجمع مختلف المعلومات والبيانات الضرورية لهذه الدراسة كذالك اعتمدنا على بعض البرامج SPSSو excel . وبعد معالجة الدراسة الميدانية توصلنا إلى أهم النتائج إن الخدمات المصرفية الالكترونية الإسلامية تستمد مشروعيتها من التزامها بالأحكام الشريعة الإسلامية وان الخدمات المصرفية الالكترونية في مصرف السلام لا تتميز بجودة عالية ولها نقص إقبال على استخدمها من قبل الأفراد ,وتوجد فعالية بين متوسطة ومرتفعة لخدمات المصرفية الالكترونية لمصرف السلام فرع ورقلة.
This research aims to address the reality of banking services in Islamic banks because of their important strategic role in economic activity, by studying the problem of what is the reality of electronic banking services provided in the Ouargla branch of Salam Bank, and we relied in the study of the problem on a descriptive approach in order to present the various concepts related to banking services On the field side, we used the method of case study, using the interview and questionnaire to collect various information and data necessary for this study. We also relied on some SPSS and excel programs. After addressing the field study, we reached the most important results that the Islamic electronic banking services derive their legitimacy from their commitment to the provisions of Islamic law, and that the electronic banking services in Al Salam Bank are not characterized by high quality and have a lack of demand for their use by individuals, and there is a medium to high effectiveness for the electronic banking services of Al Salam Bank Ouargla branch.
Description: مالية وبنوك
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35021
Appears in Collections:Département des sciences financiéres et comptabilité - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boujaadar- Ferdia.pdf158,3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.