Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35078
Title: صورة المرأة في الإشهار التلفزيوني وتأثيرها على السلوك الإستهلاكي للرجل دراسة ميدانية على عينة من رجال القاطنين بولاية ورقلة
Authors: صانع, رابح
سايح, فريال إيمان
Keywords: إشهار
تلفزيون
مرأة
سلوك إستهلاكي
رجل
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla
Abstract: سعت هذه الدراسة لمعرفة تأثير الإشهارات التلفزيونية على السلوك الاستهلاكي للرجل ومعرفة مدى ذلك التأثير من خلال التعرف على درجات تعرض الرجال الإشهارات و أنماط تعرضهم و التصورات التي يشكلونها نحو المرأة الموظفة في الإشهار هذا لنخلص في الأخير إلى التعرف على التأثير الذي تخلقه صورة المرأة من خلال الإجابة على إشكالية الدراسة: هل تؤثر صورة المرأة في الإشهارات على السلوك الاستهلاكي للرجل ؟ وهذا من اجل الوصول إلى عدة أهداف منها: - ما إذا كانت صورة المرأة تؤثر على السلوك الاستهلاكي للرجل أم لا . - الوصول إلى نتائج علمية جديدة هادفة عن ظاهرة توظيف المرأة في الإشهار التلفزيوني. واختير هذا الموضوع وفقا لمجموعة من الأسباب الذاتية والموضوعية فالذاتية منها الميل للبحث في موضوع الإشهار وطبيعة كوننا نساء ونهتم بكل ما يخص المرأة ، أما الموضوعية فهو لتزايد ظهور المرأة بشكل كبير في الإشهارات التلفزيونية و الرغبة في إثراء البحوث العلمية . حيث شملت الدراسة عينة من الرجال القاطنين بولاية ورقلة تبدأ أعمارهم من عشرين سنة إلى ما فوق و كان عددهم 93 و تطلبت الدراسة استخدام المنهج الوصفي و اعتمدنا على أداة الاستبيان للحصول على المعلومات و تكونت الاستمارة من 20 سؤال في الصفة النهائية ، وبعد توزيعها و استرجاعها قمنا بتفريغها في جداول إحصائية و حساب النسب المئوية و تحليلها من خلال تساؤلات الدراسة ظهرت النتائج التالية : أن الرجال يتعرضون الإشهارات بشكل كبير حتى وإن كان هذا التعرض غير قصدي في كثير من الأحيان تشارك صورة المرأة في تغير نظرة الرجال نحو المنتجات وهذا لان تكرار عرض المنتوج يرسخ اسمه في أذهانهم وان توظيف هذه الأخير يلفت انتباههم لذلك المنتوج ويثقون فيه في كثير من الأحيان ويحيلهم ذلك إلى الرغبة في التجريب السلعة أما عن تصوراتهم فهم يرون أن تقديم المرأة الإشهار يستقطب المشاهدين و أنها عنصر جذب قوي و أن العوامل التي تستدعي استعمالها هو استغلال الجسد رغم ظهورها اللائق خاصة إذا وضفت في الإشهارات التي لا تخصها مثل شفرات الحلاقة و العطور الرجالية فهنا يكون تركيز عليها ككيان وليس كإبداع وهذا يشوه صورتها في بعض الاحيان و هناك من يفضلون أن يرو المرأة المحجبة في تقديم الإشهار نظرا لأنهم مجتمع محافظ . وما كشفت عنه الدراسة أن نجاح المرأة في الإشهارات التلفزيونية هو جمالها بنسبة كبيرة.
This study sought to see the effect of television advertisement on men's consumption behavior and to know how much influence the image of women by recognizing the degrees of male exposure, patterns of exposure, and perceptions that they form toward women employees in such publicity, and finally to identify the impact that the image of women has by answering the problematic of the study below: - Does the image of women affect men's consumption behavior? This is in order to achieve several objectives, including: - Whether the image of women affects the consumption behavior of men. - To achieve new scientific results aimed at the phenomenon of women's employment in television advertising. This subject was chosen according to a number of subjective and objective reasons, including the tendency to discuss the subject of publicity and the nature of being a woman and concerned with all matters about women, and the objectivity is the increasing of appearance of women in television advertisements. The study included a sample of men who live in the state of Ouargla starting from the age of 20 years and above and they were 93 person, the study required using the descriptive method, We relied on the questionnaire tool to obtain information and it contained 20 questions in the final form, After we distributed and retrieved the questionnaire , we emptied it into statistical tables and calculating percentages and analyzing them through the study questions and we achieved the following results: Those men are exposed too much to publicities even if this exposure is not intentional, it is often the image of women is involved in the change of men's attitude towards products, And his is because of the repetition of the product offer entrenches its name in their minds and employing the latter draws their attention to that product and they often trust it and lead them to try that product, as for their perceptions, they see women's publicity is attracting viewers and a it is very strong attraction way and they rely on women because the use of its buddy although her great appearance, especially when she works in the publicities that they do not belong to her, for example : shaving blades and men's perfumes, in this situation they focus on her as an entity and not as creative and this sometimes distort her image and there are those who prefer to see women veiled in the presenting publicities because they are a conservative society. The study concluded that the success of women in television advertisements is her beauty by a large proportion.
Description: التخصص: سمعي بصري
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35078
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sayeh-fouriel imane.pdf2,41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.