Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35224
Title: أثر التحول الرقمي على تحسين الأداء الوظيفي لدى العاملين دراسة حالة بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: يوسـف, أسماء
بوزيد, مريم
دراف, صبرين
Keywords: رقمنة
استبانة
برنامج تحليل احصائي
جامعة
تحول رقمي
أداء وظيفي
digital transformation
statistical analysis program
digitization
job performance
questionnaire
university
Issue Date: 19-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح -ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر التحول الرقمي على الأداء الوظيفي للعاملين لدى جامعة قاصدي مرباح ورقلة، وفي ضوء طبيعة مشكلة الدراسة وأهدافها اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي، وقمنا بتصميم الاستبانة كأداة الدراسة، كما تم اختيار عينة عشوائية قدرت بـ 70 فرداً من عينة الدراسةوتم الاعتماد على 50 فقط كاستمارة صالحة للدراسة، وحللت البيانات بواسطة البرنامج التحليل الإحصائي (Spss). ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: يؤدي التحول الرقمي دوراً إيجابياً فس تحسين الأداء الوظيفي في الجامعة المؤسسة محل الدراسة؛ يساهم الأداء الوظيفي في توفير جو ملاءم لنجاح عملية التحول الرقمي هذا من خلال روح الجماعة وروح المبادرة؛ تسعى الجامعة محل الدراسة إلى توفير الاستقرار الوظيفي يؤدي إلى تطلع المؤسسة نحو خلق وظائف جديدة من خلالاستقطاب فئة الشباب قد يخلق روح المبادرة والجماعة قد تدعم التحول الرقمي؛ توفر الجامعة محل الدراسة على بعض دورات تكوينية في مجال الرقمنة لتطوير وتنمية الأداء الوظيفي طبعا بالاستعانة بمهندسين وتقنيين وخبراء خارجيين لتحقيق عملية الرقمنة لكن رفم ذلك يجب تكثيف ذلك؛ محدودية صلاحيات الجامعة في الكشف عن بعض الغموض بسبب التشريعات والقوانين التنظيمية لقطاع التعليم العالي؛ كلما زاد حجم التحول الرقمي الرقمي (نجاحه)، كلما زادت جودة لجهد المبذول للأداء الوظيفي؛ ومن خلال ما سبق يكون من الجدير أن نختم الدراسة ببعض التوصيات والإقتراحات التي تهم المؤسسة وتفيدها في سبيل ترقية الأداء وتحقيق التنمية المحلية والوطنية اشاملة
This study aims to know the impact of digital transformation on the job performance of workers at the University of Kasdi Merbah Ouargla, and in light of the nature of the study problem and its objectives, we relied on the analytical descriptive approach, and we designed the questionnaire as the study tool, and a random sample of 70 individuals was chosen from the study sample and it was approved On only 50 valid study forms, the data were analyzed by the statistical analysis software (Spss). Among the most important findings of the study: - Digital transformation plays a positive role in improving job performance in the university under study. - Functional performance contributes to providing an atmosphere conducive to the success of this digital transformation process through team spirit and entrepreneurial spirit; - The university in question seeks to provide job stability that leads to the institution's aspiration to create new jobs by attracting young people, which may create a spirit of initiative and the community may support digital transformation. - The university under study provides some training courses in the field of digitization to develop and improve job performance, of course, with the help of engineers, technicians and external experts to achieve the digitization process, but despite that, this must be intensified. - The limited powers of the university to reveal some ambiguities due to legislation and laws regulating the higher education sector; - The greater the scale (success) of the digital digital transformation, the higher the quality of the effort for job performance; Through the above, it is worthwhile to conclude the study with some recommendations and suggestions that are of interest to the institution and benefit it in order to improve performance and achieve comprehensive local and national development.
Description: إدارة الأعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35224
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bouzid -draf.pdf2,93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.