Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35286
Title: اليقظة التنافسية كآلية لتعزيز الإبداع في المؤسسة الناشئة دراسة حالة المؤسسة الناشئة REDJEM STUDIO
Authors: حجاج, عبد الرؤوف
قريدة, سمية
Keywords: يقظة تنافسية
مؤسسة ناشئة
ميزة تنافسية
إبداع عملية
إبداع منتج
معلومات
Process Innovation
Competitive Advantage
Competitive Vigilance
Information
Start-Up
Product Innovation
Issue Date: 17-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح -ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مساهمة اليقظة التنافسية بالتركيز على الأبعاد ( البحث والتطوير،أصحاب المصلحة(الشركاء)،منتجات المؤسسات المنافسة،الإنتاج) في تعزيز الإبداع من خلال الأبعاد (إبداع المنتج،إبداع العملية) بالمؤسسة الناشئة Redjem Studio بسطيف . لتحقيق أهداف الدراسة تم إستخدام المنهج الوصفي التحليلي والإعتماد على المقابلة كأداة لجمع البيانات، إشتملت على (54) سؤال تم تعديلها و ترتيبها إلى ثلاث محاور لتحقيق أغراض الدراسة ، وتحليل مستوى تطبيق اليقظة التنافسية والإبداع ،حيث تمت المقابلة مع المدير العام للمؤسسة الناشئة Redjem Studio، وتم إستخدام برنامج Excel لتحليل بعض البيانات . توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها:مستوى تطبيق أبعاد اليقظة التنافسية بدرجة مرتفعة،مستوى تطبيق الإبداع بدرجة مرتفعة ،كما أنه توجد علاقة موجبة بين تطبيق أبعاد اليقظة التنافسية و تعزيز الإبداع في المؤسسة محل الدراسة، وتعتبر اليقظة التنافسية آلية فعالة في المساهمة في تعزيز الإبداع في المؤسسة الناشئة
Redjem Studio This study aims to determine the contribution of competitive vigilance focusing on dimensions (research and development,Stakeholders ( partners), competitive products, production) in promoting innovation through dimensions (product innovation, process innovation) in the startup Redjem Studio in Setif. To achieve the study's objectives, a descriptive analytical method was used, relying on interviews as a data collection tool and analyzing the level of application of competitive vigilance and innovation, The interviews consisted of (54) questions that were modified and organized into three axes to achieve the study's purposes, The interview was conducted with the general manager of the startup Redjem Studio, and Excel software was used to analyze some data. The study found several results, the most important of which are: a high level of application of competitive vigilance dimensions; a high level of application of innovation; and a positive relationship between the application of competitive vigilance dimensions and the promotion of innovation in the studied organization. Competitive vigilance is considered an effective mechanism for contributing to the promotion of innovation at the startup Redjem Studio.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35286
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
garida-someia.pdf1,09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.