Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35342
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorيوسف, أسماء-
dc.contributor.authorبن موسى, فاطمة الزهرة-
dc.date.accessioned2024-01-08T15:15:07Z-
dc.date.available2024-01-08T15:15:07Z-
dc.date.issued2023-06-19-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35342-
dc.descriptionإدارة موارد بشريةen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور التدفق المعرفي في تعزيز أبعاد التمكين الإداري لدي موظفي بلدية النزلة –ولاية توقرت -، حيث اقتصرت الدراسة على عينة عشوائية قدرها (150) من إجمالي تعداد المجتمع ( 203)تم استرجاع (122) استبانة صالحة للتحليل، استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي لتحليل البيانات الواردة في الاستبانات المسترجعة عن طريق استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية V22(SPSS)لمعالجة البيانات عن طريق المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، معاملات الارتباط وتحليل الانحدار البسيط والمتعدد التدريجي، في الأخير قد خلصت الدراسة للعديد من النتائج أهمها أن وجود التدفق المعرفي في المؤسسة محل الدراسة كان بدرجة متوسطة شأنه شأن التمكين الإداري ، وكما أننا وجدنا أن له دور في تعزيز أبعاد التمكين الإداري لدى الموظفين، بالإظافة إلى وجود ثلاث أبعاد من المتغير المستقل لها تأثير كبير على المتغير التابع التمكين الإداري (مشاركة المعرفة ، التخزين والتعلم)، ولم نجد أي فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد التمكين الإداري تعزى للمتغيرات الشخصية.en_US
dc.description.abstractThis study aimed to know the role of knowledge flow in enhancing the dimensions of administrative empowerment among the employees of the municipality of El-Nazla - the state of Touggourt -, as the study was limited to a random sample of (150) from the total population of the community (203). (122) valid questionnaire was retrieved for analysis, we used the method The analytical descriptive analysis of the data contained in the retrieved questionnaires by using the Statistical Package for Social Sciences V22 (SPSS) program to process the data by means of arithmetic means, standard deviations, correlation coefficients and simple and multiple gradual regression analysis. Knowledge in the institution under study was moderately similar to administrative empowerment, and we also found that it has a role in enhancing the dimensions of administrative empowerment among employees, in addition to the existence of three dimensions of the independent variable that have a significant impact on the dependent variable of administrative empowerment (knowledge sharing, storage and learning). We did not find any statistically significant differences in the dimensions of administrative empowerment due to personal variables.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح -ورقلةen_US
dc.subjectتدفق معرفيen_US
dc.subjectموظفي بلدية النزلة بولاية توقرتen_US
dc.subjectemployees of the municipality of El-Nazla in the state of Touggourten_US
dc.subjectتمكين إداريen_US
dc.subjectknowledge flowen_US
dc.subjectknowledge flowen_US
dc.subjectadministrative empowermenten_US
dc.titleدور التدفق المعرفي في تعزيز أبعاد التمكين الإداري دراسة ميدانية في بلدية النزلة ولاية توقرتen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benmousa-fatima.pdf5,67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.