Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35512
Title: The effect of Marketing Deception in building consumer’s mental image اثر الخداع التسويقي في بناء الصورة الذهنية للمستهلك
Authors: دلهوم خليدة
خليل خميس
غناي رانية
Keywords: Deception
Marketing deception
marketing mixt
Image
Online shopping platforms
Issue Date: 31-Dec-2023
Series/Report no.: Volume 10, Numéro 2 2023;
Abstract: The study aimed to discusse the impact of the deception marketing on commercial websites in building consumer’s mental image. We used descriptive method and suitable questionnaire as a data collection tool, were distributed to a sample of 83consumer, To analyze this data we used a statistical program Spss (v22) and the necessary statistical methods, Based on the data processing, the results found that a statistically significant impact of the deception marketing in building consumer’s mental image. Furthermore, it was found that "promotion" and " Physical evidence " were the most influential elements affecting in building.تهدف هذه الدراسة الى معرفة أثر الخداع التسويقي بأنواعه ( الخدمة التعليمية، السعر، التوزيع، الترويج، الدليل المادي، الافراد) في بناء صورة الذهنية للمستهلك الذي لديه تجربة مع مواقع التجارة الالكترونية، ولبلوغ هذا الهدف تم الاعتماد على المنهج الوصفي وتصميم استبانة لجمع البيانات،حيث تم توزيعها على عينة تقدربـ83 شخص،ليتم معالجتها باستخدام برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية(Spss,v22) ) والأساليب الاحصائية اللازمة، وتوصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج منها، انه يوجد أثر معنوي للخداع التسويقي بأنواعه في بناء صورة ذهنية للمستهلك، وانه من بين عناصر الخداع التسويقي نجد أن كل من الترويج والدليل المادي هي التي تؤثر في بناء صورة ذهنية للمستهلك
Description: المجلة الجزائرية للتنمية الإقتصادية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35512
ISSN: 2392-5302
Appears in Collections:Number 19 Dec 2023 / V 10 N 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AERD100209.pdf416,08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.