Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35568
Title: أثر جودة الخدمات في تحسين الصورة الذهنية للمؤسسة (دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر- ورقلة)
Authors: بن تفات, عبد الحق
هتهات, أم كلثوم
Keywords: جودة الخدمات
العملاء
الخدمات
الصورة الذهنية اتصالات الجزائر
Customers
Services
Service Quality
Mental Image
Algerie Telecom
Issue Date: 14-Sep-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى فحص دور جودة الخدمات في تعزيز صورة الذهنية لمؤسسة اتصالات الجزائر، باستناد إلى أبعاد "جودة الخدمات" المقدمة من المؤسسة نفسها. تم توزيع استبيانات على عينة مكونة من 122 عميلاً لفحص الصورة الذهنية، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS_26. أظهرت النتائج مستوى مرتفعًا لجودة الخدمات (متوسط 3.44) وللصورة الذهنية (متوسط 3.39). وتبين وجود علاقات طردية إيجابية بين ملموسية (R2 = 0.349) واعتمادية (R2 = 0.749) واستجابة (R2 = 0.631) وثقة ومصداقية (R2 = 0.675) وتعاطف (R2 = 0.594) مع الصورة الذهنية. كما أظهرت معادلة الانحدار الخطي البسيط أن 56% من تغييرات الصورة الذهنية يمكن أن ترجع إلى جودة الخدمات. استنتاجًا، توصي الدراسة بتحسين الاتصال مع العملاء، وتدريب الموظفين، وتقديم خدمات متنوعة لتحسين تجربة العملاء وتعزيز الصورة الذهنية.
This study aims to examine the role of service quality in enhancing the mental image of Algerie Telecom, based on the dimensions of 'service quality' provided by the organization itself. Surveys were distributed to a sample of 122 customers to assess the mental image, and the data were analyzed using SPSS_26 software. The results revealed a high level of service quality (average 3.44) and for the mental image (average 3.39). Positive linear relationships were found between tangibility (R2 = 0.349), reliability (R2 = 0.749), responsiveness (R2 = 0.631), trust and credibility (R2 = 0.675), and sympathy (R2 = 0.594) with the mental image. The simple linear regression equation indicated that 56% of changes in the mental image could be attributed to service quality. In conclusion, the study recommends improving communication with customers, training employees, and offering diverse services to enhance customer experience and promote the mental image
Description: تسويق الخدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35568
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hathat-om kalthoum.pdf1,96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.