Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35631
Title: قياس مستوى التنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة دراسة استكشافية بمتوسطة أبو بكر الرازي بمدينة تقرت.
Authors: محجر, ياسين
بوليف, دلال
تاية, دنيا
Keywords: التنمر
التنمر المدرسي
تلاميذ المرحلة المتوسطة
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى مستوى التنمر المدرسي لدى عينة من تلاميذ المرحلة المتوسطة بمدينة تقرت بلدية تماسين, حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي الاستكشافي لملائمته مع طبيعة الموضوع, حيث تكونت عينة الدراسة من (149)تلميذ وتلميذة من عينة تلاميذ المرحلة المتوسطة من متوسطة أبو بكر الرازي خلال الموسم الدراسي2022/2023, وقد تم اختيار العينة بطريقة عشوائية طبقية.. بعد تطبيق أداة الدراسة ,تم معالجة بياناتها إحصائيا باستخدام برنامج"spss" في نسخته "23" لحساب الفرضية الأولى,ونسخة "19" لحساب العينة لاستطلاعية وفرضيات الفروق , وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: _ مستوى التنمر المدرسي منخفض لدى عينة الدراسة. _توجد فروق دالة إحصائيا في التنمر المدرسي تعزى لمتغير الجنس(ذكور,إناث). _ توجد فروق دالة إحصائيا في التنمر المدرسي تعزى لمتغير المستوى الدراسي(أولى,ثانية,ثالثة,رابعة متوسط). _ توجد فروق دالة إحصائيا في التنمر المدرسي تعزى لمتغير الإعادة (معيد,غير معيد). وقد نوقشت النتائج المتوصل إليها في ضوء التراث النظري والدراسات السابقة وختمت الدراسة بتقديم بعض المقترحات.
The current study aimed at the level of school bullying among a sample of middle school students in the city of Touggourt Baladia Tamasin, Where the exploratory descriptive approach was relied on to suit the nature of the subject, as the study sample consisted of (149) male and female students from the sample of middle school students from Abu Bakr Al-Razi Intermediate School during the acade year 2022/2023. After applying the study tool, its data were processed statistically using the "SPSS" program in its version "23" to calculate the first hypothesis, and version "19" to calculate the survey and hypotheses of differences, and the study reached the following results: -The level of school bullying is low among the study sample. _There are statistically significant differences in school bullying due to the gender variable (males, females). -There are statistically significant differences in school bullying due to the academic level variable (first, second, third, fourth average). _There are statistically significant differences in school bullying due to the variable of repetition (repeater,Non-repeater). The findings were discussed in the light of the Nadhir heritage and previous studies and the study concluded with some suggestions.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35631
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
taya-dounia.pdf1,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.