Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35642
Title: دور مواقع التواصل الاجتماعي في إعادة إنتاج الفعل التطوعي لدى الشباب
Authors: بوزغايــــــــة, بايــة
بوخلخال, فاروق
Keywords: الدور
مواقع التواصل الاجتماعي
الجمعيات الخيرية
الفعل التطوعي
إعادة إنتاج
role
social networking sites,
charities
volunteering
reproduction
Issue Date: 2022
Abstract: تهدف الدراسة إلى التعرف على الدور الذي تلعبه مواقع التواصل الاجتماعي وعلى رأسها الفايسبوك، في إعادة إنتاج الفعل التطوعي، كما سعت إلى معرفة درجة مساهمة هذه المواقع في نشاط الجمعيات الخيرية بمختلف أنواعها ونشاطها. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من 343 منخرط في الجمعيات الأربعة الذين تم اختيارهم بطريقة قصدية في أماكن مختلفة من القطر الجزائري جمعية الشباب المثقف (وهران)، جمعية إنصاف (سطيف)، جمعية التوعية والتكامل والتكافل (بجاية)، وجمعية سيدرا (الجزائر العاصمة)، وتم تصميم استبيانين من طرف الباحث الأول استمارة استبيان والثاني استمارة تحليل محتوي لصفحة كل جمعية وتم التأكد من صدقه وثباته، كما تم إدخال البيانات ومعالجتها باستخدام spss وتم اعتماد على إختبار T . وقد توصلت نتائج الدراسة إلى أن: • يساعد الفايسبوك بدرجة كبيرة الجمعيات الخيرية في إعادة إنتاج هوية افتراضية جديدة في الجزائر. • كما يساعد الفايسبوك بدرجة كبيرة الجمعيات الخيرية في إعادة إنتاج مجالات جديدة أعطت انتشار وشمولية للعمل التطوعي في الجزائر. • يساعد الفايسبوك بدرجة كبيرة الجمعيات الخيرية في إعادة إنتاج ثقة جديدة بين الأفراد والجمعيات في الجزائر. • للفايسبوك دور كبير في تحفيز الشباب على العمل التطوعي الجمعوي في الجزائر.
The study aimed to identify the role played by social networking sites, especially Face book, in reproducing voluntary action. The study was based on the descriptive approach, and the study sample was composed of 343 people involved in the four associations deliberately chosen in different places of the Algerian country, the Association of Intellectual Youth (Oran), the Ensaf Association (Sétif), the Association for Awareness, Integration and Solidarity (Bejaïa), and the Sidra Association (Algiers), and two questionnaires were designed by the first researcher, a questionnaire form, and the second was a content analysis form for each association's page, and its validity and reliability were confirmed. The results of the study concluded that: • Face book greatly helps charities to reproduce a new virtual identity in Algeria. • Face book also greatly helps charities to reproduce new territories that have given the dissemination and comprehensiveness of volunteer work in Algeria. • Face book greatly helps charities to reproduce a new trust between individuals and associations in Algeria. • Facebook has a big role in motivating young people to do voluntary work in Algeria.
Description: علم الاجتماع
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35642
Appears in Collections:Département de sociologie - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boukhalkhal-Farouk-Doctorat.pdf2,95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.