Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35661
Title: الإنحراف الإجتماعي داخل المجال التربوي بين المسؤولية الأسرية و الرقابة المدرسية دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ مرحلة المتوسط بمدينة ورقلة
Authors: عريف, عبد الرزاق
عزاق, فاكية
Keywords: الإنحراف الاجتماعي
الرقابة المدرسية
المسؤولية الأسرية
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: إن التحليل السوسيولوجي للظواهر الاجتماعية بشكل عام، ولظواهر الانحراف بشكل خاص في ارتباطها بمؤسسات التنشئة الاجتماعية، يقتضي تناولها في سياق الاتجاهات الفكرية و التغيرات الاجتماعية والثقافية والاقتصادية والسياسية التي يشهدها المجتمع المعني بالظاهرة، وعلى أساس أن الفعل الانحرافي فعل يؤدي إلى عرقلة النسق الاجتماعي_ أي أنه من بين المعوقات الوظيفية للنسق الاجتماعي_ فقد اهتم به كثير من الباحثين والمفكرين، الذين انقسموا إلى تيارات ومدارس فكرية تحاول كل منها دراسته من وجهة نظرها وبناءا على فلسفتها وأطرها المرجعية. ويبدو أن الأسرة هي العامل المشترك بين مختلف هذه الاتجاهات النظرية نظرا لأن الفرد ينشأ في إطار قواعدها ومعاييرها وظروفها الاجتماعية والنفسية والاقتصادية والثقافية، ولذلك "كانت وما تزال أقدم وأهم الجماعات الأولية والأساسية وأشدها وأكثرها تأثيرا في المجتمع الإنساني الكبير، وأقواها فاعلية في تشكيل الطفل وتكوين شخصيته وتحديد مسارات سلوكه وتنمية قيمه وعاداته من خلال ما توفره من مجال وما تحيط به من مؤثرات وخبرات. إلا أن الأسرة لا تعمل في فراغ، بل إن الوسط الاجتماعي الذي توجد فيه له تأثير كبير عليها، سواء على بنيتها أو وظائفها، ولذلك ينبغي النظر في العوامل المحيطة بها كالمدرسة ، حيث تظهر أهمية المدرسة من خلال المهام الملقاة على عاتق المنظومة التربوية، وهي إعداد المواطن الصالح وغرس القيم والعادات ومعايير المجتمع، فإذا فشلت المدرسة في تحقيق ذلك فقد ينشأ الأفراد ميالين للعنف والعدوان، وارتكاب الأفعال المخالفة للقوانين الوضعية و الأعراف الاجتماعية . و لذلك سعت هذه الدراسة إلى فهم الانحراف في المجال المدرسي كظاهرة سوسيولوجية بين الأسرة كمجال للتنشئة الاجتماعية و المدرسة كمؤسسة للضبط الاجتماعي من خلال طرح مجموعة من المفاهيم والقضايا الأساسية ،تلك التي تثير الكثير من الإشكالات و التساؤلات الجديرة بالتأمل والتفكير بالدراسة. وينطلق موضوعنا من خلال فهم ظاهرة انحراف التلاميذ داخل المجال المدرسي وقد جاءت دراستنا مفتوحة وموزعة على سبعة فصول اختلفت في المحتوى والمضمون والجانب المعالج فيها. اد عن المجالات التي تجعله يكنسب أفعالا انحرافية،
Sociological analysis of social phenomena in general, The phenomena of deviance in particular in its association with socialization organizations, It requires addressing them in the context of the intellectual trends and the social, cultural, economic and political changes witnessed by the phenomenon community. On the basis that the deviating act is an act that hinders the social form, i.e. among the functional barriers to the social form, many researchers and thinkers have taken care of it. who have been divided into currents and thought schools, each trying to study them from their point of view and based on their philosophy and reference frameworks. The family appears to be the common factor between the various theoretical trends because the individual is established within the framework of its rules, standards, and social, psychological, economic, and cultural conditions. Therefore, “it has been the oldest, most important, basic, and most influential groups in the large humanitarian community, and its strongest effective strength in forming the child, forming his personality, determining the paths of his behavior, and developing his values and habits through the field and the surrounding influences and experiences. However, the family does not work in a vacuum, but the social media in which they are located has a significant impact on them, whether on their structure or jobs, so consideration should be given to the surrounding factors It is like the school, where the importance of the school is demonstrated through the tasks assigned to the educational system, namely preparing a good citizen, instilling values, customs and community standards. If the school fails to achieve this, individuals may develop a tendency to violence and aggression, and commit acts that violate the laws. Posture and social norms. Therefore, this study sought to understand the deviation in the field of school as a sociological phenomenon between the family as an area of social development and the school as a social control institution by presenting a set of basic concepts and issues, which raise many problems and questions worth contemplating and thinking about studying. Our theme begins with an understanding of the phenomenon of pupil drift within the school field Our study was open and divided into seven chapters that differed in content, content, and the processed aspect of it.
Description: علم إجتماع التربية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35661
Appears in Collections:Département de sociologie - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
azzagh-fakia.pdf3,87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.