Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35817
Title: تقويم الكفاية المعرفية لأساتذة التعليم الابتدائي في مادة الرياضيات وعلاقتها بمعتقدات الكفاية الذاتية لديهم
Authors: الشايب, محمد الساسي
قريشة, خالد
Keywords: الكفاية المعرفية في الرياضيات
معتقدات الكفاية الذاتية
أساتذة التعليم الابتدائي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية تقويم الكفاية المعرفية لأساتذة التعليم الابتدائي في مادة الرياضيات، ومعرفة مستوى معتقدات الكفاية الذاتية لديهم، وتحديد طبيعة العلاقة بين الكفاية المعرفية في مادة الرياضيات بالكفاية الذاتية لدى الأساتذة، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتُمد المنهج الوصفي، وسُحبت عينة الدراسة بطريقة عشوائية طبقية من المجتمع الأصلي، حيث شملت العينة(226) فردا؛(64)أستاذا، و(162) أستاذة، بثلاث (03) مقاطعات تربوية بولاية الوادي: مقاطعة الوادي1، ومقاطعة أمية ونسة، ومقاطعة وادي العلندة، ولجمع البيانات تم بناء اختبار الكفاية المعرفية في مادة الرياضيات؛ يتكون من أربعة(4) مجالات: مجال الأعداد والحساب؛ (8)أسئلة، ومجال الفضاء والهندسة؛ (5)أسئلة، ومجال المقادير والقياس؛ (3) أسئلة، ومجال تنظيم المعطيات؛ (5) أسئلة، وتم تبني مقياس الكفاية الذاتية لتشانين وولفولك(2001) الذي كيَّفه على البيئة العربية أبو تينة والخلايلة (2011)، ويتكون من ثلاثة أبعاد: بُعد إدماج الطلبة، وبُعد كفاية التدريس، وبُعد إدارة الصف، حيث يشتمل كل بُعد على(8) بنود. حُسبت الخصائص السيكومترية لاختبار الكفاية المعرفية باستخدام برنامج jMetrik، وحُسب الصدق العاملي لمقياس معتقدات الكفاية الذاتية باستخدام Amos v23، وتم اختبار فرضيات الّدراسة باستخدام برنامج الحزم الإحصائية SPSS v25، حيث استُخدم اختبار (ت) لعينة واحدة لحساب دلالة الفرق بين متوسط الكفاية المعرفية في مادة الرياضيات والمتوسط الفرضي، ولحساب دلالة الفرق بين متوسط الكفاية الذاتية والمتوسط الفرضي، وأستخدم معامل بيرسون ومعامل الانحدار الخطي البسيط، لحساب دلالة العلاقة بين الكفاية المعرفية ومعتقدات الكفاية الذاتية، ولقياس الفرق في الكفاية المعرفية في الرياضيات تبعا للجنس والتخصص بعد ضبط الكفاية الذاتية، استُعمل أسلوب تحليل التغاير. وتوصلت الدراسة إلى أن متوسط الكفاية المعرفية لأساتذة التعليم الابتدائي في مادة الرياضيات منخفض. وأن متوسط معتقدات الكفاية الذاتية لديهم مرتفع. وأنه توجد علاقة موجبة دالة بين الكفاية المعرفية في مادة الرياضيات ومعتقدات الكفاية الذاتية لدى الأساتذة. كما بينت الدراسة عدم وجود تأثير لمعتقدات الكفاية الذاتية، على العلاقة بين الجنس والكفاية المعرفية في مادة الرياضيات، في حين بينت الدراسة وجود تأثير لمعتقدات الكفاية الذاتية، على العلاقة بين التخصص والكفاية المعرفية في مادة الرياضيات لدى أساتذة الابتدائي.
The current study aimed to evaluate the cognitive competence of primary education teachers in mathematics, determine the level of self-efficacy beliefs they have, and determine the nature of the relationship between cognitive competence in mathematics and the self-efficacy beliefs of these teachers. To achieve the objectives of the study, the descriptive approach was adopted, and the study sample was drawn randomly. A simple sample of the original community, as the sample included (226) individuals; (64) professors, and (162) female teachers, in three (03) educational districts in the state of Al-Oued, namely: Al-Oued Province 1, Umayyad Ounsa Province, and Wadi Al-Alanda Province. For the purpose of collecting data, Building a cognitive proficiency test in mathematics; It consists of four (4) areas: numbers and arithmetic; (8) questions, space and geometry; (5) Questions, quantities and measurement; (3) Questions and organizing data; (5) Questions, and the self-efficacy beliefs scale of Chanin and Woolfolk (2001) was adopted, which was adapted to the Arab environment by Abu Tineh and Al-Khalayla (2011), and it consists of three dimensions: the student integration dimension, the teaching adequacy dimension, and the classroom management dimension, where each dimension includes On (8) items.The psychometric properties of the cognitive competency test were confirmed using the jMetrik program, and the factorial validity of the self-efficacy beliefs scale was calculated using the Amos23 program, while the study hypotheses were tested using the statistical package program SPSS25, where a one-sample t-test was used to calculate the significance of the difference between the mean Cognitive competence in mathematics and the hypothetical mean, and also to calculate the significance of the difference between the average self-efficacy beliefs and the hypothetical mean, and I use the Pearson correlation coefficient and the simple linear regression coefficient, to calculate the significance of the relationship between cognitive competence and self-efficacy beliefs, and to measure the difference in cognitive competence in mathematics according to gender and specialization after To control self-efficacy beliefs, the analysis of covariance method was used. The study found that the average cognitive competence of primary education teachers in mathematics is low. Their average self-efficacy beliefs are high. There is a significant positive relationship between cognitive competence in mathematics and teachers’ self-competence beliefs. The study also showed that there is no effect of gender on the cognitive competence of primary education teachers in mathematics after controlling for self-efficacy beliefs. There is no effect of specialization on the cognitive competence in mathematics among primary education teachers after controlling for self-efficacy beliefs.
Description: تخصص: القياس النفسي والتقويم التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35817
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ghricha-khaled.pdf1,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.