Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35828
Title: واقع أسلوب العمل بالأفواج في حصة التربية البدنية والرياضية في المؤسسات التعليمية
Authors: أحمد, فرطاس
صالح, عبدي
Keywords: أسلوب العمل بالأفواج
التدريس
حصة التربية البدنية
الطور الثانوي
method of working in groups
teaching
physical education class
secondary stage
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع أسلوب العمل بالأفواج في حصة التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي من وجهة نظر أساتذة المادة، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي للتحقق من فرضيات البحث التي تضمنت : درجة عالية في تطبيق أسلوب العمل بالأفواج في حصة التربية البدنية والرياضية في المؤسسات التعليمية للطور الثانوي وتمثلت عين الدراسة في أساتذة مادة التربية البدنية والرياضية مرحلة التعليم الثانوي لولاية ورقلة والبالغ عددهم 32 أستاذ ، واعتمد الباحث على الاستبيان كأداة علمية لمعرفة قياس درجة تطبيق أسلوب العمل بالأفواج الذي اشتمل على الأبعاد التالية :( أسس تشكيل الأفواج التربوية ، أهداف تشكيل الأفواج التربوية، صعوبات تطبيق أسلوب العمل بالأفواج)، وتوصل الباحث من خلال الفرضية الأولى والثانية أن هناك درجة عالية في مراعاة أساتذة مادة التربية البدنية والرياضية لأسس وأهداف تشكيل الأفواج التربوية على التوالي ، أما بالنسبة للفرضية الثالثة والرابعة فتوصل إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أساتذة التربية البدنية في مراعاة أسس وأهداف تشكيل الأفواج التربوية في حصة التربية البدنية أما بالنسبة للفرضية الخامسة فقد توصل الباحث إلى وجود صعوبات تواجه أساتذة المادة في تطبيق أسلوب العمل بالأفواج، وفي الأخير أوصى الباحث بالتأكيد على أهمية أسلوب العمل بالأفواج ضمن الفلسفات الجديدة للمناهج التربوية الحديثة والمبنية على المقاربة بالكفاءات ، وبضرورة حللت جميع المعوقات التي تعيق تطبيقه ميدانيا ومنه المساهمة في تحقيق مسعى المناهج.The study aimed to explore the reality of working in groups in physical education classes in secondary education, from the perspective of subject teachers. The researcher employed a descriptive methodology to verify the research hypotheses, which included: a high degree of application of the group work method in physical education classes in secondary educational institutions. The study sample consisted of 32 physical education teachers in secondary education in the state of Ouargla. The researcher used a questionnaire as a scientific tool to measure the degree of application of the group work method, which included the following dimensions: the foundations of forming educational groups, the objectives of forming educational groups, and the difficulties of implementing the group work method. The researcher concluded, based on the first and second hypotheses, that there is a high degree of adherence among physical education teachers to the foundations and objectives of forming educational groups, respectively. As for the third and fourth hypotheses, the researcher found no statistically significant differences among physical education teachers regarding their adherence to the foundations and objectives of forming educational groups in physical education classes. Regarding the fifth hypothesis, the researcher found that teachers face difficulties in implementing the group work method. In conclusion, the researcher emphasized the importance of the group work method within the new philosophies of modern educational curricula, which are based on competency-based approaches. It is necessary to address all obstacles that hinder its practical implementation and contribute to achieving the goals of the curricula.
Description: نشاط بدني رياضي مدرسي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35828
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
فرطاس أحمد.pdf6,35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.