Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36306
Title: التفكير الإيجابي وعلاقته بالضغوط المهنية لدى أساتذة التعليم الإبتدائي لقطاع التربية لولاية تقرت
Authors: لقوقي, الهاشمي
عيساني, مراد
صياغ, فيروز
Keywords: التفكير الإيجابي
الضغوط المهنية
أساتذة التعليم الإبتدائية
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التحقق من العلاقة بين التفكير الايجابي والضغوط المهنية لدى عينة من أساتذة التعليم الابتدائي لولاية تقرت ، على عينة قوامها(128( أستاذ وأستاذة، وقدتم تطبيق مقياس التفكير الإيجابي( من تصميم الطالبيين) ومقياس الضغوط المهنية لـ:عسكر وآخرون(1986). واعتمدنا على المنهج الوصفيوتمت المعالجة الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي(SPSS). وتوصلت الدراسة الى النتائج التالية: - مستوى التفكير الايجابي لدى أساتذة التعليم الابتدائي مرتفع. - مستوى الضغوط المهنية لدى أساتذة التعليم الابتدائي منخفض. - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين أبعاد التفكير الايجابي والضغوط المهنية في حين توجد علاقة دالة بين بعد الضبط الإنفعالي لدى أساتذة التعليم الابتدائي لولاية تقرت. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الضغوط المهنية تعزى إلى متغير سنوات الأقدمية لدى أساتذة التعليم الإبتدائي لصالح فئة أقل من 10 سنوات. وعلى أساس هذه النتائج، اختتمت هذه الدراسة بعدد من التوصيات ومقترحات لدراسات مستقبلية.
This study aims to investigate the relationship between positive thinking and professional stress among a sample of primary school teachers in the wilaya of Touggourt, on a sample of (128) male and female teachers. The positive thinking scale (designed by the students) and the professional stress scale by: Askar et al (1986) were applied. We relied on the descriptive approach and the statistical processing was carried out using the statistical program (SPSS). The study reached the following results: - The level of positive thinking among primary education teachers is high. -The level of professional stress among primary education teachers is low. - There is no statistically significant relationship between the dimensions of positive thinking and professional stress, except for emotional control among primary school teachers in the state of Touggourt. - There are statistically significant differences in the degree of professional stress due to the variable years of seniority among primary school teachers, in favor of the group of less than 10 years. On the basis of these results, this study was concluded with a number of recommendations and suggestions for future studies.
Description: تخصص: علم النفس عمل وتنظيم وتسيير الموارد البشرية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36306
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
issani-mourad.pdf1,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.