Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36506
Title: تبني مؤسسة بريد الجزائر لوسائل الدفع الإلكتروني وأثــــره على القرارالشــرائي حالة بريد حاسي مسعود- البطاقة الذهبية نموذجا
Authors: كاهي, فطيمة
بن شتيوي, فاطمة الزهراء
Keywords: البطاقة الذهبي
وسائل الدفع الالكتروني
Ke- decision
قرار الشرائي
electronic payment methods
purchasing decision
Issue Date: 8-Jun-2024
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة الى التعرف بشكل دقيق على تبنى مؤسسة بريد الجزائر لوسائل الدفع الالكتروني وأثره على القرار الشرائي بالإضافة الى دراسة العلاقة بين متغيرات الدراسة، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لدراسة الموضوع، كما تم الاعتماد في الدراسة الميدانية على المقابلة بطرح العديد من الأسئلة الخاصة بموضوع الدراسة وتم الإجابة عليها، ووثائق الرسمية، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم توزيع استبيان الكتروني على عينة من زبائن بريد حاسي مسعود المتعاملين بالبطاقة الذهبية تم استرجاع 100 عينة صالحة للدراسة، وتمت معالجة الاستبيان باستخدام عدة أساليب إحصائية عن طريق برنامج SPSS لمعرفة النتائج المتوصل اليها واختبار صحة الفرضيات، حيث خلصت الدراسة الى أنه لا يوجد تأثير إيجابي ذو دلالة إحصائية بين محددات وسائل الدفع الالكتروني (جودة خدمات وسائل الدفع الالكتروني – سهولة الاستخدام– الوقت) والقرار الشرائي، أي أن محددات الدفع الالكتروني المتغير المستقل لا تؤثر على القرار الشرائي المتغير التابع.
The study aimed to accurately identify the Algeria Post Corporation’s adoption of electronic payment methods and its impact on the purchasing decision. In addition to studying the relationship between the study variables, the descriptive analytical method was used to study the subject, and the study was also adopted The field conducted the interview by asking many questions related to the subject of the study and they were answered, along with official documents. In order to achieve the objectives of the study, an electronic questionnaire was distributed to a sample of Hassi Messaoud postal customers who deal with the gold card. 100 samples suitable for study were retrieved, and the questionnaire was processed using several statistical methods. Using the SPSS program to know the results obtained and test the validity of the hypotheses, the study concluded that there is no statistically significant positive effect between the determinants of electronic payment methods (quality electronic payment methods services - ease of use - time) and the purchasing decision, that is, the determinants of electronic payment are the independent variable The dependent variable does not affect the purchasing decision.
Description: تسويق الخدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36506
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benchetiwi-fatima.pdf4,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.