Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36644
Title: فاعلية برنامج إرشادي في خفض العجز المكتسب في مادة الرياضيات لدى تلاميذالرابعة متوسط فيمدينة ورقلة
Authors: بن ساسي, عقيل
ضيف, مسعودة
بيداري, مريم
Keywords: البرنامج الارشادي
العجز المكتسب في الرياضيات
تلاميذ الرابعة متوسط
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج إرشادي في خفض العجز المكتسب في الرياضيات لدى عينة من تلاميذ الرابعة متوسط، حيت تكونت عينة الدراسة من 20 تلميذا وتلميذة من ذوي العجز المكتسب في الرياضيات مقسمين إلى مجموعتين: 10 تلاميذ في المجموعة الضابطة، و10 تلاميذ المجموعة التجريبية، لتحقيق أهداف الدراسة اتبعنا المنهج الشبه التجريبي بتصميم المجموعتين التجريبية والضابطة، بقياسين قبلي وبعدي. لجمع بيانات الدراسة استخدامنا مقياس للعجز المكتسب في مادة الرياضيات الذي بنيناه لغرض الدراسة وقد تحققنا من صدقه وثباته، كما طبقنا على المجموعة التجريبية برنامجاإرشاديا يحوي 7 حصص. وبعد تحليل البيانات باستعمال برنامج SPSS. توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في العجز المكتسب في الرياضيات؛حيث بلغ حجم أثر البرنامج نسبة21.6 % وهي قيمة عالية تدل على فاعلية البرنامج الإرشادي المقترح في خفض العجز المكتسب في مادة الرياضيات لدى تلاميذ الرابعة متوسط. كما دلت النتائج على عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في بُعدي العجز المكتسب، وهما توقع الفشل، والقصور الانفعالي، بينما دلت النتائج على وجود فروق ذات دلالة بين المجموعتين التجريبية والضابطة في بعد القصور الدافعي. كما دلت النتائج على عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في العجز المكتسب بين المجموعتين التجريبية والضابطة تعزى لتفاعل البرنامج والجنس والإعادة.
This study aims toasses the effectiveness of a counseling program in reducingmathematical learned helplessness among a sample of fourth-grade middle school pupils. The study sample includedof 20 male and female pupils had mathematical learned helplessness, divided into two groups: 10 pupils in the control group, and 10 pupils in the experimental group. To achieve the objectives of the study, we usedthe quasi-experimental approach ,using pre- and post-test with both groups. Data were collected usinga mathematical learned helplessness scale that we specifically designed for this study. We verified its validity and reliability. The experimental groups participated in a counseling program consisting of 7 sessions.After analyzing the data using SPSS program, the study reached the following results: Statistically significant differences were found between the experimental and control groups regarding mathematical learned helplessness, with a counseling program effect size of 21.6%, indicating high effectiveness in reducing learned helplessness.Additionally, the study foundno statistically significant differences between the experimental and control groups in the two dimensions of mathematicalof learned helplessness, namely, expectation of failure and emotional deficiency, while the results indicated that there were significant differences between the experimental and control groups in the motivational deficiencydimension. Additionally, the study found no statistically significant differences in mathematical learned helplessness between the experimental and control groups based on program interaction,
Description: التخصص:إرشاد وتوجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36644
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bidari-meriem.pdf813,41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.