Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36674
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorدلهوم,خليدة-
dc.contributor.authorطرباخ, سندس نور الايمان-
dc.contributor.authorبوجمعة, جيهان-
dc.date.accessioned2024-09-12T11:14:58Z-
dc.date.available2024-09-12T11:14:58Z-
dc.date.issued2024-06-08-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36674-
dc.descriptionتسويق خدماتen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى معرفة وتحديد دور المزيج الترويجي كمتغير مستقل (الإعلان ، بيع شخصي، علاقات عامة، تنشيط مبيعات ، تسويق مباشر ) في تحسين الخدمة الصحية كمتغير تابع في المصحة الطبية الجراحية عادة –ورقلة لتحقيق أهداف الدراسة واختبار فرضيتها ، تم تصميم استمارة استبيان موجهة الى مرضى المصحة محل الدراسة ،حيث تم توزيع 68 استمارة على عينة عشوائية من المرضى وتم استرجاع 63 منها ، و اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي لتحليل بيانات الدراسة واستخدمنا البرنامج الإحصائي( spss) في لاختبار فرضيات الدراسة . ولقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أبرزها: - ضرورةاهتمامالمديرين بالدور الفعال الذي يقدمه المزيج الترويجي اتجاه تطوير الخدمات الصحية في المصحات الخاصة . - ضرورة توضيح دور المزيج الترويجي في تحسين الخدمة في المصحة ومساهمتها في جلب زبائن أكثر.en_US
dc.description.abstractThis study seeks to identify and erudit the rôle of the promotive mix as an indépendant variable (advertising, personal selling, public relations, sales promotion, direct marketing) in improving the Heath service as a dépendent variable in the médical surgical clinic ADA in Ouragla. In order to achieve the objectives of the study and test the formulated hypothèses, a questionnaire was administered to 68 patients of the sanatorium randomly, and 63 of them were retrieved. The study Is conducted through a descriptive analytical approach to analyze the study data. A statistical program (SPSA) Is used to test the study hypothèses. The study reached several results, the most notable are: _managers should pay attention to the effectiveness of the promotive mix in developingHeath services in private clinics. _The importance of clarifying the rôle of promotive mix in improving the services in the clinic and its contribution to attract more clients.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح -ورقلةen_US
dc.subjectتنشيط مبيعاتen_US
dc.subjectإعلانen_US
dc.subjectعلاقات عامةen_US
dc.subjectتسويق مباشرen_US
dc.subjectبيع شخصيen_US
dc.subjectتسويق مباشرen_US
dc.subjectخدمة صحيةen_US
dc.subjectمزيج الترويجيen_US
dc.subjectPromotive mixen_US
dc.subjectdirect marketingen_US
dc.subjecthealth serviceen_US
dc.subjectSales promotionen_US
dc.subjectadvertisingen_US
dc.subjectPersonal sellingen_US
dc.subjectdirect marketingen_US
dc.subjectpublic relationsen_US
dc.titleدور المزيج الترويجي في تحسين الخدمة الصحية دراسة حالة المصحة الطبية الجراحية عادةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boudjamaa-Tarbakh.pdf3,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.