Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36736
Title: دور التسويق التفاعلي في تعزيز ثقة الزبون دراسة ميدانية لعينة من زبائن مؤسسة اتصالات الجزائر_بعين صالح
Authors: كاهي, فطيمة
نعيمي, نهلاء عزيزة
نعيمي, هديل
Keywords: مؤسسة اتصالات الجزائر
ثقة الزبون
Algeria Telecom
التسويق التفاعلي
Interactive marketing
customer confidence
Issue Date: 8-Jun-2024
Publisher: جامعة قاصدي مرباح -ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة الى معرفة دور التسويق التفاعلي في تعزيز ثقة الزبون بمؤسسة اتصالات الجزائر -عين صالح-، باظهار العلاقة بين المتغير المستقل المعبر عنه بالتسويق التفاعلي فقد تم قياسه بالاعتماد على الابعاد وتتمثل في (الالتزام، الاتصال، جودة الخدمة، معالجة الشكاوى، التفاعل).والمتغير التابع المعبر عنه بثقة الزبون في مؤسسات الخدمية ، وبالتحديد مؤسسة اتصالات الجزائر اذ تواجه هذه المؤسسات منافسة قوية جدا فضلا عن التغيرات المتسارعة في مجال التكنولوجيا لذلك يجب عليها المحافظة على زبائنها ونيل ثقتهم ، و تمت صياغة مشكلة البحث بعدة تساؤلات فرعية منها: كيف يؤثر التسويق التفاعلي على تعزيز ثقة الزبون ؟ وتم توزيع استمارة الاستبيان الكترونيا على عينة من زبائن مؤسسة اتصالات الجزائر بعين صالح (102) استمارة ، وتم اختيار فرضيات بعلاقات الارتباط والتأثير بين متغيرات البحث باستخدام العديد من الأساليب الإحصائية بالاعتماد على برنامج spss) ). وتم توصل الى نتائج التالية أهمها: _وجود علاقة ارتباط معنوية وموجبة ذو دلالة إحصائية بين التسويق التفاعلي وثقة الزبون معند مستوى (0.05) مما يدل على انه كلما زادا استخدام مؤسسة اتصالات الجزائر لتسويق التفاعلي كلما زاد ذلك في تعزيز اسلوبها في ثقة زبائنها.
This study aimed to know the role of interactive marketing in enhancing customer confidence in Algeria Telecom - Ain Salah - by showing the relationship between the independent variable expressed by interactive marketing, which was measured based on dimensions represented in (commitment, communication, service quality, complaint handling, interaction). And the dependent variable expressed by customer confidence in service institutions, specifically Algeria Telecom, as these institutions face very strong competition in addition to rapid changes in the field of technology, so they must maintain their customers and gain their trust. The research problem was formulated with several sub-questions, including: How does interactive marketing affect enhancing customer confidence? The questionnaire form was distributed electronically to a sample of customers of Algeria Telecom in Ain Salah (102) forms, and hypotheses were chosen for the correlation and influence relationships between the research variables using several statistical methods based on the SPSS program) ). The following results were reached, the most important of which are:There is a significant and positive correlation between interactive marketing and customer confidence at the level of (0.05), which indicates that the more Algeria Telecom uses interactive marketing, the more it enhances its method of trusting its customers.
Description: تسويق الخدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36736
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
naaimi-naaimi.pdf1,47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.