Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36954
Title: تأثير جودة الخدمة الصحية في رضا المرضى دراسة ميدانية لعينة من زبائن المؤسسة الاستشفائية لطب العيون صداقة -كوبا الجزائر- ورقلة 2024
Authors: قريشي, حليمة السعدية
بن سالم, ياسمين
Keywords: خدمة صحية
أبعاد الجودة
رضا المرضى
مؤسسة الاستشفائية لطب العيون صداقة الجزائر – كوبا (ورقلة)
جودة الخدمة
service quality
healthcare service
patient satisfaction
quality dimensions
Sadaka-Kuba Ophthalmology Hospital (Ouargla, Algeria)
Issue Date: 8-Jun-2024
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة الى معرفة تأثير جودة الخدمة الصحية في رضا المرضى للمؤسسة الاستشفائية لطب العيون صداقة –كوبا الجزائر- ورقلة، وبتحديد كل بعد من أبعاد الجودة على رضا المرضى، تم استخدام أسلوب العينة العشوائية البسيطة، ومن أجل تحقيق أهداف هذه الدراسة تم توزيع استبيان على عينة مكونة من 100 شخص (مريضا) وتم تحليل بيانات الدراسة باستخدام المنهج الوصفي التحليلي مستخدم أساليب الإحصاء الوصفي و أسلوب ليكرث الثلاثي، وقد استخدمت برنامج (spss) برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية لمعالجة و تحليل البيانات. توصلت النتائج: ان مستوى مرتفع لجودة الخدمة الصحية بمختلف ابعادها، و أن المتغيرات المستقلة (الاعتمادية – التعاطف) الداخلة في النموذج تفسر ما نسبته 59.1% من التغيير في المتغير التابع (رضا المرضى) والنسبة الباقية 40.9% تفسرها عوامل أخرى، وان لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لرضا المريض تعزى إلى المتغيرات الشخصية (الجنس، السن، المستوى التعليمي، عدد مرات الزيارة) في المؤسسة الاستشفائية لطب العيون صداقة الجزائر – كوبا (ورقلة).
This study aimed to determine the impact of healthcare service quality on patient satisfaction at the cooperation Algeria-Kuba Ophthalmology Hospital in Ouargla, Algeria, by specifically examining each dimension of quality on patient satisfaction. A simple random sampling method was used, and to achieve the objectives of this study, a questionnaire was distributed to a sample of 100 patients. The data were analyzed using a descriptive-analytical approach, employing descriptive statistics and the three-point Likert scale. The SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) software was used to process and analyze the data. The results indicated a high level of healthcare service quality across its various dimensions. The independent variables (reliability and empathy) included in the model explained 59.1% of the variation in the dependent variable (patient satisfaction), with the remaining 40.9% explained by other factors. There were no statistically significant differences in patient satisfaction attributed to personal variables (gender, age, educational level, number of visits) at the Sadaka-Kuba Ophthalmology Hospital in Ouargla, Algeria.
Description: تسويق خدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36954
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bensalem-yasmin.pdf3,53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.