Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15577
Title: تقييم كفاءة الأداء التسويقي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة دراسة لمجموعة مؤسسات ناشطة في قطاع الحليب ومشتقاته بغرداية
Authors: حجاج, عبد الرؤوف
حفيان, عبد الفتاح
Keywords: كفاءة
عمال مكلفين بالتسويق
اداء تسويقي
marketing performance
Efficiency
marketing workers
Issue Date: 13-May-2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى تقييم كفاءة الاداء التسويقي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الناشطة في قطاع الحليب ومشتقاته بولاية غرداية ،حيث تمت الدراسة على عينة من 03 مؤسسات رائدة في القطاع محليا. واعتمدنا في جمع البيانات على المقابلة الشخصية مع مسؤولي هاته المؤسسات وكذا بعض الاحصائيات من الجهات الرسمية والمجلات. و لأغراض الدراسة وتحليلها تم استخدام اسلوب تحليل مغلف البيانات DEA أين تم تحديد المدخلات متمثلة في عدد العمال المكلفين بمهمة التسويق وعدد الوكلاء الموزعين ،في حين ان مخرجات الدراسة شملت الحصة السوقية و الربحية. توصلت الدراسة الى جملة من النتائج نذكر منها:  تحقيق مستوى عالي من الكفاءة في ملبنة ملكينا مقارنة ببعض المؤسسات؛  متوسط الكفاءة لملبنة علواني 97% ،ملبنة الشيحية 93% و100 % ملبنة ملكينا؛  تحتاج كل من ملبنة علواني وملبنة الشيحية الى بعض التحسينات لتحقيق كفاءة تامة سوآءا من عدد العمال المكلفين بالتسويق او عدد الوكلاء الموزعين.
The aim of this study is to evaluate the efficiency of marketing performance in small and medium enterprises active in the milk and dairy products sector in the state of Ghardaia, where a study was conducted on a sample of 03 leading institutions in the sector locally. In the data collection we relied on the personal interview with the officials of these institutions as well as some statistics from the official authorities and magazines. For the purposes of the study and analysis, the method used to analyze the data envelope (DEA) where the inputs were identified in the number of workers assigned to the marketing task and the number of agents distributors, while the outputs of the study included market share and profitability. The study reached a number of results, including:  Achieving a high level of efficiency in the Dairy of “Milkina”;  The average efficiency of dairy Alwani is 96.90%, dairy Chihia 93.10% and 100% dairy Milkina;  Both Alawani and Chihia Dairy need some improvements to achieve full efficiency, whether the number of workers in charge of marketing or the number of agents distributors.
Description: تسيير مؤسسات صغيرة ومتوسطة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15577
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hafian-Abdlfetah.pdf2,88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.