Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26677
Title: أثر التسويق الصيدلاني على السلوك الوصفي للطبيب دراسة عينة من أطباء ولايتي ورقلة وغرداية
Authors: قريشي, حليمة السعدية
قريشي, خولة
Keywords: تسويق صيدلاني
سلوك وصفي للطبيب
مزيج تسويق صيدلاني
pharmaceutical marketing
prescriptive behavior of the physician
pharmaceutical marketing mixture
Issue Date: 18-May-2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: يهدف هذا البحث إلى التعرف على عناصر المزيج التسويقي الصيدلاني التي تؤثر على قرارات إختيار الدواء من قبل الأطباء، وكذلك المصادر الرئيسية للمعلومات للأطباء حول الأدوية الجديدة وأساليب الإقناع الأكثر فعالية المستخدمة من قبل مندوبي المبيعات الدوائية. أجري المسح في المناطق التالية:(ورقلة، تقرت، حاسي مسعود، غرداية) باستخدام مامجموعه78 طبيب، وقد تم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS إصدار22. تشير النتائج إلى أن الأفراد هو العنصرالوحيد من عناصر المزيج التسويقي الصيدلاني المؤثر على قرارات إختيار الدواء لدى الأطباءبنسبة 51%
The aim of this research is to identify the components of the pharmaceutical marketing mixture that influence the prescription choice by the physician, as well as the main sources of information for physicians about new drugs and the most effective persuasion methods used by pharmaceutical sales representatives. The survey has been conducted in the following areas: (Ouargla, Touggourt, Hassi Messaoud, Ghardaïa) on a total of 78 physicians. The data have been analyzed using SPSS version 22. The results indicate that” individuals” is the only component of the pharmaceutical marketing mixture influencing the drug selection by the physicians with 51%.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26677
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kourichi_khaoula.pdf2,53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.