Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27043
Title: تكنولوجيا المعلومات والاتصال ودورهافي تفعيل إدارة العلاقة مع الزبون
Authors: بن جروة, حكيم
بن عمارة, رضوان
مسعودي, عبد الوهاب
Keywords: تكنولوجيا المعلومات والاتصال
ادارة العلاقة مع الزبون
 Information technology
 Customer relationship management
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: كانت هده الدراسة بعنوان " دور تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تفعيل ادارة العلاقة مع الزبون "هدفنا من خلالهذهالدراسةإلىتسليطالضوءعلىدور تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تفعيل ادارة العلاقة مع الزبونوتدعيما لذلك قمنا بإجراء دراسة ميدانية في مؤسسة اتصالات الجزائر – ورقلة – من خلال استخدام الاستبيان كأداة لجمع المعلومات وبعد جمعنا للمعلومات قمنا بجدولتها ومعالجتها بواسطة برنامج الحزمة الاحصائية spssوتوصلتالدراسةالى مجموعة من نتائج ابرزها وجود علاقة طردية موجبة بين تكنولوجيا المعلومات والاتصال وادارة العلاقة مع الزبون كما توصلت ايضا الى ان واقع تطبيق تكنولوجيا المعلومات والاتصال في ادارة العلاقة مع الزبون في مؤسسة اتصالات الجزائر لا يرتقى الى المستوى المطلوب مقارنة بما تملكه المؤسسة من معدات واجهزة تسمح لها بتبني ذلك بدرجة عالية جدا
The purpose of our study entitled ‘’ the role of information technology and communication in strengthening customer relationship management, is to highlight the extent and effectiveness of information technology and communication in reinforcing customer relationship management. To achieve such purpose, we conducted a field study at the Algerian Telecommunications Corporation, Ouargla, through using survey as a medium for collecting information. After collection, we entered our data and treated it with S.P.S.S. The study findings confirmed the existence of a positive direct correlation between information and communication technology and customer relationship management. Furthermore, the study deduced that the implementation of information and communication technology in managing the customer relationship at the Algerian Telecommunications Corporation is not yet to the required standards compared with the equipments and means owned by this company, that are likely to allow it to perform very well.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27043
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benamara-massoudi.pdf3,33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.